Föreningen Liljeholmsbadets vänner

Liljeholmsbadet: Onödig renovering kan kosta miljoner

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2016 16:49 CEST

BORTGLÖMD RENOVERING KAN KOSTA SKATTEBETALARNA 10 MILJONER

En bortglömd renovering hotar det anrika Liljeholmsbadet och kan kosta skattebetalarna 10 miljoner kronor helt i onödan. Liljeholmsbadet är landets enda flytande bad och ligger förtöjd vid Hornstulls strand. Fastighetskontoret hävdar nu att badets flytelement är i ett bedrövligt skick och inte har renoverats sedan badet byggdes 1929. Kanske måste hela bottenplattan bytas ut. Men detta stämmer inte.

Badet bogserades till torrdocka 2001 för genomgripande renovering till en kostnad på 2.5 miljoner kronor och befanns vara i ett unikt gott skick. (Se bif dok) Den genomgripande renovering som gjordes 2001 dimensionerades för att hålla i 30 år (se bif dok), alltså till badets 100-årsjubileum.Men efter halva den tiden döms nu samma fundament ut och denna dokumentation finns överhuvudtaget inte med när Fastighetsnämnden, på Idrottsförvaltningens initiativ, ska fatta beslut om badets öde på tisdag, den 17 maj.

Inför Fastighetsnämndens sammanträde den 17 maj skrivs om Liljeholmsbadet att man ska ta upp: ”Tekniska förutsättningar för fortsatt badverksamhet”, alltså ett plötsligt och allvarligt hot mot badets existens. (Se bif dok) Men att det i sammanhanget inte finns någon information från Idrottsförvaltningen om badets renovering för bara 15 år sedan styrks av det uttalande Stefan Båmstedt, handläggare på Fastighetskontoret nyligen gjorde i Södermalmsnytt.

”Något måste göras. Den här betongen är från 1930 och har åldrats. Dessutom ligger den i vattnet. Vi vill undersöka statusen närmre”. Dessutom skriver tidningen att ”Beroende på vilket skick skrovet är i kan det till och med bli tal om ett nybyggnadsprojekt”. Och Stefan Båmstedt konstaterar att det är klart är att det kommer att bli dyrt. ”När en renovering ska göras måste vi torrsätta anläggningen. Det är stora kostnader”.

- Vi är chockade över att en ny renovering plötsligt anses akut så snart efter den förra. Vi är också mycket förvånade över att Fastighetskontoret säger att de inte har en aning om hur skrovet på det flytande badet ser ut under vattenytan, säger Stefan Lundström, ordförande i Föreningen Liljeholmsbadets vänner.

Idrottsförvaltningen var i allra högsta grad involverade i renoveringen 2001 (se bif dok) och det är fullkomligt hårresande att inte den renoveringen nämns i sammanhanget. Har man slarvat bort ett avgörande beslutsunderlag som kan kosta skattebetalarna 10 miljoner kronor? Eller ännu värre, beröva Stockholmarna ett unikt kulturarv. Landets enda flytande bad.

Vad som inte heller framkommer är att varvsreparationen, tvärt emot vad som nu sägs, visade att badets grundfundament var i bra kondition. I DN den 8 maj 2001 säger Staffan Röberg, projektansvarig för arbetet på Beckholmens varv: ”Badet är i förvånansvärt bra skick. Bottenarmeringen är ännu efter 70 år av högsta kvalitet, sannolikt beroende på att badet legat förtöjt i sötvattenmiljö.” http://www.dn.se/arkiv/inrikes/anrikt-bad-pa-vag-mot-foryngring/

Vad har då plötsligt hänt på 15 år? På vilka grunder anser man nu att badets existens är akut hotad? Vilka nya fakta har tillkommit, har dykningar genomförts, prover tagits och iså fall av vem? Eller bygger larmet enbart på spekulationer som det gjorde 1991 när man även då, helt utan underlag, dömde ut badet i syfte att lägga ner det. Något som stockholmarna den gången lyckades sätta stopp för och rädda badet. Men kommer politikerna att hålla sina löften?

- Vi kräver att dokumentationen ska fram, om inte så måste ärendet bordläggas på tisdag tills dess man fått fram ett korrekt underlag, säger Stefan Lundström.

- Om hela denna dokumentation har slarvats bort, eller om man fattar beslut utan detta underlag är det inget annat än en kommunal skandal och ett makalöst slöseri med skattemedel.

Föreningen Liljeholmsbadets Vänner

Kontakt: Stefan Lundström Ordförande; 070-863 64 64