Coop

Lilla Änglamarkspriset 2007: Femteklassare kan vinna pengar genom att göra favoriträtter nyttigare och miljövänligare

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 13:28 CET

För andra året i rad anordnar Coop Sverige Lilla Änglamarkspriset. Tävlingen vänder sig till femteklassare i hela landet och handlar i år om mat, miljö och hälsa. Klasserna kan vinna 20 000 kr, 10 000 kr, 5 000 kr eller tio priserna på 1 000 kr vardera.

- Årets uppgift handlar om att med enkla medel förvandla barnens egna favoriträtter så att de blir mer miljövänliga och hälsosamma. En eventuell vinst blir ett bra tillskott till klasskassan och kanske en resa för klassen, säger Magnus Frisk informationschef på Coop Sverige.

Tävlingsbidragen ska skickas in senast den 30 mars. Mer information finns på www.coop.se. Vinnarna koras före skolavslutningen i juni. Förstapristagarna blir också bjudna på en resa till Stockholm i september där den officiella prisutdelningen.

- Dagens unga är både morgondagens beslutfattare och konsumenter. Deras framtid påverkas också i allra högsta grad av de beslut som vi vuxna idag tar. Vi vill uppmuntra alla att ifrågasätta och komma med idéer hur man kan välja och agera för att bidra till en bättre miljö i stort och i smått, säger Magnus Frisk.

Det är fritt fram för kreativitet och påhittighet. Förhoppningen är att uppgiften i Lilla Änglamarkspriset ska kunna användas som en del av det ordinarie skolarbetet.

Om Änglamarkspriset
Coop startade Änglamarkspriset 2002 för att uppmuntra och lyfta fram goda initiativ inom miljö och ekologi. Ordet Änglamark uppfanns av Hasse och Tage tillsammans med Evert Taube till filmen Äppelkriget. Idag bärs namnet av varor som odlats ekologiskt och producerats med miljöanpassade metoder.

Lilla Änglamarkspriset anordnades första gången 2006. Vinnare blev Kvarnsvedens skola klass 5 B i Borlänge.

Ytterligare upplysningar
Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige, 08-743 15 09, 070-643 18 59
Coops pressjour tel 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna, Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark