Terra Nuova Food & Wine AB

Limone Ristorante Italiano väljer Naturligtvin!

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2014 09:05 CEST

Italienska restaurangen Limone Ristorante Italiano i Västerås byter vinleverantör. Valet föll naturligt på Naturligtvin då de efter en tids övervägande valt att byta ut den traditionella vinlistan och fokusera på ekologiska och biodynamiska viner.

Vi ser varje måltid som en njutning både där smak och upplevelse har stor betydelse.  Tillsammans med Naturligtvin har vi tagit fram en vinlista som kommer att förhöja den totala måltidsupplevelsen med vår kvalitativa italienska matsmaker, säger kökschef Salvatore Marci på Limone Ristorante Italiano.

Limone är en lugn restaurang i romantisk miljö som sedan 1996 är centralt beläget i ett av Västerås vackra sekelskifteshus. Limone har dessutom blivit omnämnd i White Guide inte mindre än 6 gånger!

-Viktig del av måltidsupplevelsen,
På Naturligtvin märker man att intresset för ekologiska och biodynamiska viner har ökat de senaste åren och vi tror precis som Limone att ekologi är och blir en allt viktigare del av den totala måltidsupplevelsen som växer sig allt starkare, säger Stefano Privitera, grundare av Naturligtvin.

Vi har följt Naturligt vins utveckling noga och beundrar deras kunskap och engagemang. Dessutom är de totalt ledande när det gäller ekologiskt och biodynamiskt vin, vilket stämmer väl överens med våra ambitioner och mål, säger Salvatore Marci.

Benvenuti!

För mer information:

www.limoneristorante.se   www.naturligtvin.com

”Familjeföretaget med passion för rena vinupplevelser”

-VD Stefano Privitera

Naturligtvin, ett familjeföretag, är fött ur en passion för goda viner och viljan till entreprenörskap. Med över 40 års erfarenhet har vår familjs röda tråd varit att erbjuda högsta service och kvalitet av både varor och tjänster.

Sommaren 1968, tågluffade min mor Lena Nurmela genom Europa. I Rimini, Italien träffade hon den stora kärleken, Franco Privitera, min far, och ett år senare gick flyttlasset till Sverige med lånade pengar på fickan och stora ambitioner i sikte. En hårt arbetande Franco erhåller agenturen i Skandinavien för Lavazza espressokaffe i början av 80-talet, och målet blev att lära den gemene svensken att dricka espresso istället för att hinks i sig bryggkaffe.

Lavazza öppnar för nya äventyr, och i början av 90-talet är hela familjen inblandad - Jag själv, Stefano, mina två bröder Roberto och Andrea samt mina systrar Sandra och Francesca. Tillsammans förser vi den svenska marknaden med färsk pasta, via vår fabrik Aldente, som blir störst i Skandinavien. Fabriken säljs till Kungsörnen ett decennium senare.

Då Systembolagets monopol för leverans av viner till restaurangmarknaden släpps, ansöker vi om leverantörskap. Succévinet Santagostino från vinhuset Firriato, Sicilien, mottogs med öppna armar av vinjournalister och hela svenska folket, det hamnar på löpsedeln och blir med tiden det enskilt mest sålda vinet från Italien vid den tidpunkten! Efterföljaren, Selvarossa, från vinhuset Due Palme, blir även det en storsäljare, och det är här mitt vinintresse tar fart på allvar.

Med Naturligtvin vill jag kunna erbjuda förstklassiga viner av hög kvalitet till förmånliga priser och leveransvillkor. Jag har främst riktat in mig på viner vars druvor har odlats och skördats under ekologiska förhållanden, från noga utvalda producenter runtom i Europa. Med hopp om att ni ska hitta personliga favoriter och upptäcka nya juveler bland de fantastiskt fina vinerna vi har representerade hälsar jag er hjärtligt välkomna till Naturligtvin!

Väl mött

Stefano Privitera