Motormännen

Linda Skugge får Årets Hjulklapp

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 09:06 CET

Journalisten, författaren, egenföretagaren, bloggaren mm, Linda Skugge, får Årets Hjulklapp av Motormännen med motiveringen.

”För en stark och övertygande argumentation kring bilen och dess funktion som familjens absolut nödvändiga transportmedel och hushållsmaskin. För en tydlig markering av ett ständigt närvarande säkerhetstänkandet gällande förare, fordon och vägar. Dessutom kombineras nyttoaspekten med lysande beskrivningar av upplevd äkta körglädje vid ratten”.

- Linda Skugge är en inflytelserik opinionsbildare och lever i en verklighet där bilen är en förutsättning för att arbete och familjeliv ska gå ihop. Få har som hon lyckats ge vardagsbilisten en så tydlig och trovärdig röst, säger Maria Spetz som är vd på Motormännen.

Linda Skugge är stolt över uppmärksamheten kring hennes dagliga bilberoende.

- Bilen är min bästa hushållsmaskin. Jag vägrar att kånka på välling och blöjor på cykel och vagnar, säger hon.

Prissumman kommer Linda Skugge att skänka vidare till Stadsmissionen och dess arbete för unga tjejer vars mammor är hemlösa.

- Jag ska skänka julklappar till tjejerna där, säger hon.

Årets Hjulklapp delas ut för tionde året i rad och är en hedersutmärkelse till enskild person, företag eller organisation som framgångsrikt verkar inom något av Motormännens kärnområden: trafiksäkerhet, bilekonomi och miljö kopplad till vägtrafik.

Tidigare mottagare är bland andra justitieminister Beatrice Ask för politisk vilja att underlätta för polisen att beslagta bilar som körs av återfallsförbrytare, trafiksäkerhetsforskaren Maria Krafft och Volvo Personvagnar för utvecklingen av trötthetsvarnare.

För mer information:

Linda Skugge, vinnare av Årets Hjulklapp,

Berndt Sehlstedt, projektledare, berndt.sehlstedt@motormannen.se

Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se,

Nya fina pressbilder för fri publicering finns på Linda Skugge med sin bil.

Kontakta Mikael Höög

Fakta Linda Skugge

Ålder: 36 år

Bor: Sollentuna.

Familj: Gift med Johan Skugge. Har tre döttrar tillsammans.

Aktuell: vd för Vulcan Förlag, Pr-konsult på Skugge & Co, bloggare på Amelia (www.amelia.se/blogg/linda-skugge).

Känd för: Krönikör på Expressen 1993-2008. Skrivit tio olika böcker. Aktiv debattör och förespråkare för feminism. Känd bloggare, vann pris på Blog Awards 2008.