LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Linda Wallberg från Tierp tar plats i styrelsen för LSU - Sveriges Ungdomsorganisationer

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2009 09:15 CET

Linda Wallberg från Tierp tar plats i LSU - Sveriges ungdomsorganisationers styrelse.
- Jag kommer verka för att LSU driver verksamhet som omfattar alla medlemsorganisationer. Den stora bredden är LSU:s styrka och den ska vi värna, säger Linda Wallberg.

- Inom LSU samlas så många olika slags organisationer och då är det viktigt att vi skapar verksamhet som är relevant för alla, det är min drivkraft säger Linda Wallberg inför att hon tar plats i styrelsen för LSU den första januari 2010.

Linda Wallberg är 25 år och kommer från Tierp. Hon är engagerad i Equmenia, samlingsförbund för Metodistkyrkans Ungdomsförbund, Svenska Baptisternas Ungdomsförbund och Svenska Missionskyrkans Ungdom. Hennes internationella engagemang är stort. De senaste fem åren har Linda Wallberg bott och arbetat i både Uganda och Kongo. I Uganda med svenska FN-förbundet och i Kongo arbetade hon som fotbollsvolontär, och under hösten 2009 har Linda Wallberg representerat svenska ungdomsorganisationer i FN:s generalförsamling.

- Mitt internationella engagemang kommer jag ta med in i arbetet som styrelseledamot i LSU. Jag har jobbat med internationella frågor lokalt, regionalt såväl som på nationellt och internationellt plan och det perspektivet tar jag med mig till styrelsen, säger hon.

Linda Wallberg har studerat mänskliga rättigheter och statsvetenskap i Uppsala och Stockholm. I dag bor hon i Stockholm.

Linda Wallberg
Tillträdande styrelseledamot
0705- 53 26 94

Oskar Kollberg
Pressekreterare LSU
0704- 50 69 46
oskar.kollberg@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet.