Folkpartiet

Lindberg (FP): Ge ROT-avdrag för it-tjänster

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 15:31 CEST

- Hushållsnära tjänster och ROT-avdrag har bakats ihop. Numera kan man både få lägenheten renoverad och städad efteråt. Men när det kommer till it-tjänster och installationer är det en lucka i lagen. Krånglig installation av programvaror och uppgraderingar är sådant som håller tillbaka många användare. Det förlorar Sverige som it-nation på. Subventionerade it-tjänster utjämnar en växande klasskillnad - den mellan vana och ovana användare.

Det sade Camilla Lindberg, riksdagsledamot (FP) och it-politisk talesperson, på onsdagen.

- Exempel på sådant som skulle kunna omfattas är givetvis alla installationer och reparationer av elektroniska anläggningar. När vi för några år sedan gick över till digital-TV och många behövde hjälp med inställningarna, var det många som upplevde det dyrt och krångligt. På-platsen-support och andra tjänster skulle vara betydligt billigare om det fanns en subvention.

Denna satsning på fler jobb inom it-sektorn är strategiskt riktig i det nuvarande ekonomiska läget, avslutar Camilla Lindberg.

Vid frågor:
Camilla Lindberg, 070-379 43 43

Ulf Schyldt, presskontakt för Camilla Lindberg, 0708-54 90 67.

Högupplöst bild på Camilla Lindberg för fri publicering finns här: