Västtrafik

Lindome station får längre perronger

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2012 17:30 CEST

Den 9 juni startar Trafikverket arbetet att bygga ut perrongerna på Lindome station. Arbetet sker inom Västsvenska paketet och för att stationen ska kunna ta emot längre tåg med plats för fler passagerare. Det innebär att stationen är stängd mellan 9 juni och 26 augusti och att bussar ersätter pendeltågstrafiken under byggtiden.

Trafikverket och Västtrafik bygger om samtliga pendeltågstationer i Västsverige. Perrongerna förlängs för att fungera med de 22 nya pendeltåg som Västtrafik har beställt. Samtidigt anpassas höjden på plattformarna till en ny europeisk standard. Därmed ökar tillgängligheten genom att nivåskillnaderna mellan tåg och perrong försvinner. Den 21 maj startade arbetet på Anneberg station och nu är det dags för Lindome.

– Insatsen är en förutsättning för att vi ska kunna utveckla pendeltågtrafiken och göra den mer attraktiv. Vårt mål är att det även under byggtiden ska vara enkelt för våra kunder att resa från Anneberg och Lindome, säger Roger Vahnberg, vice vd Västtrafik.

Mellan den 9 juni klockan 20.50 och den 10 juni klockan 12.25 går ingen tågtrafik förbi Lindome station då Trafikverket stänger av spåren för att starta ombyggnadsarbetet. Under dessa timmar går pendeltågen mellan Göteborg och Kållered, mellan Kållered och Kungsbacka går ersättningsbuss.

Pendeln kör halvtimmestrafik
Från och med söndagen den 10 juni kommer bara ett spår att vara öppet förbi Lindome station. Det innebär att pendeltåget kan köra hela vägen till Kungsbacka igen. Men för att minimera risken för störningar och förseningar i all tågtrafik kommer pendeltåget gå med halvtimmestrafik. Detta gäller även på vardagar.

Förutom att bussar ersätter pendeltågstrafiken till och från Lindome under byggtiden kommer tidtabellerna för linjerna 762, 763, 767 och 768 i Lindomes ordinarie busstrafik justeras för att minska bytestiden till och från de bussar som ersätter pendeltåget. På linje 760 går förstärkningstrafik mellan Varvsvägen och Kållered station, med anslutning till tågen i Kållered. Uppdaterad information, tidtabeller och möjliga resvägar finns på Västtrafiks hemsida och i reseplaneraren.

Den 6 augusti öppnas två spår dagtid förbi Lindome station och då kan Kungsbackapendeln återgå till kvartstrafik. Ombyggnationen av Lindome station är klar den 27 augusti och då kör trafiken som vanligt igen.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.