Lindvalls Kaffe AB

Lindvalls Kaffe lanserar Rättvisemärkt

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2005 14:22 CEST

Lindvalls Kaffe har slutit licensavtal med Rättvisemärkt. I april lanseras det nya kaffet ”Lindvalls Jubileumskaffe Krav/Rättvisemärkt” till befintliga och nya kunder. Kaffet är avsett för storköksmarknaden, alltså arbetsplatser, hotell, caféer och restauranger i förpackningar om 1 kg.

- Det är mycket glädjande att ännu ett svenskt kafferosteri valt att lansera ett Rättvisemärkt kaffe. Efterfrågan på Rättvisemärkt kaffe ökar stadigt och genom att även Lindvalls Kaffe kan leverera detta kommer inköpare på arbetsplatser och i café- och restaurangbranschen att ha ytterligare möjlighet att tillgodose sina krav på ett kaffe som produceras i enlighet med de mänskliga rättigheterna, säger Katarina Rosenqvist, vd på Rättvisemärkt.

I kaffet används endast bönor som kommer från producentkooperativ vars odling är certifierad av Rättvisemärkts kontroll- och certifieringsorganisation Fairtrade Labelling Organizations International (FLO). Det garanterar att producenter och odlare får skälig ersättning för sitt arbete och trygga arbetsförhållanden.

Kaffebönorna kommer ifrån Colombia och uppfyller de högt ställda krav på kvalitet och smak som den svenska storkökskunden ställer. Lindvalls Jubileumskaffe Krav/Rättvisemärkt lanseras i en mellanrost och en mörkrostvariant för att täcka in de flestas önskemål om ett riktigt gott kaffe.

- Vi har alltid tyckt att en leverantör ska ha skäligt betalt för sina varor, så har inte alltid varit fallet för kaffeodlaren. Därför känns det helt naturligt för oss att lansera Lindvalls Jubileumskaffe Krav/Rättvisemärkt. Att vi efter en tids letande dessutom funnit odlare som väl uppfyller våra högt ställda krav på smak och kvalitet gör det hela ännu roligare.

Vårt Rättvisemärkta kaffe är dessutom ekologiskt odlat och därmed även KRAV-märkt, säger Ulf Lindvall, vd på Lindvalls Kaffe.