Paper Province

Lining Nordic Korrosionsskydd AB - Ny medlem i The Paper Province

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 11:45 CEST

Lining Nordic Korrosionsskydd AB i Åmål har gått med som medlem i The Paper Province för att bredda sitt kontaktnät och hitta nya samarbetspartners och kunder.

Jonas Lundell, företagets ägare, kurar ihop sig i den kalla vänervinden utanför företagets lokaler. Trots att han varken har mörka solglasögon eller en cigarrett i handen ser han ut som en engelsk popstjärna med sin stiliga kavaj, lite bekymrade blick och rynkade panna. Som en dalsländsk Damon Albarn eller Jarvis Cocker, fast utan den där osympatiska jag-är-bäst-attityden.

Lining Nordic Korrosionsskydd AB startades redan 1984 av Jonas pappa, Sigvard, med inriktning på syrafasta murningar och syrafasta gummeringar för korrosionsskydd i cisterner, blektorn och tankar. Enligt Jonas är de så gott som ensamma i Sverige om att hantera kombinationen av gummering och syrafast murning, som krävs i miljöer med mycket höga temperaturer. Kunderna finns främst inom Pappers- och massaindustrin, men även inom metall- och kemikalieindustrin - både i Sverige, Norge och andra länder.

Jonas arbetar nu för att ta sig in på norska marknaden.
– Men det är inte lätt att navigera bland all byråkrati. Man får inte vara rädd för pappersarbete när man gör affärer med Norge, säger Jonas.

Företaget har mycket goda samarbeten med underleverantörer för att leverera sina uppdrag. Över året snittar de på cirka tio anställda. På frågan varför de vill vara med i The Paper Province kommer svaret snabbt.
– Vi vill bredda vårt kontaktnät för att hitta både nya samarbetspartners och kunder. Det kan vara exempelvis engineeringföretag, plåtverkstäder och underleverantörer till maskintillverkare. Vi deltar också på en del mässor, och det vore trevligt att åka tillsammans med andra klustermedlemmar till exempelvis SPCI. Då får man tid att umgås och knyta mer personliga kontakter, menar Jonas.

The Paper Province är ett kluster för pappers- och massaindustrin i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att The Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.