Linjett Segelbåtar - Rosättra Båtvarv AB

Linjettens skapare 70 år!

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 04:17 CET

Han är en av vårt lands mest okända kändisar, men i seglarkretsarna vet alla vem han är. Han omnämns med respekt och beundran för det han skapat. På fredag fyller båtkonstruktören och kappseglaren Mats Gustafsson 70 år.

Hela sitt liv har han tillbringat med båtar. Yngst av tre söner till varvsägaren Fritjof Gustafsson var Rosättravarvet, norr om Norrtälje, hemmaplan för Mats från tidiga barnaår. All fritid tillbringades där och yrkesvalet var självklart för Mats och de båda bröderna. Och lika naturligt var att Mats bodde kvar vid varvet när han bildade familj med Gerd.

Rosättravarvet startade 1886 och 1947 tog den nuvarande familjen över, men praktiskt taget över en natt 1969 förändrades allt. En segelbåt i glasfiberarmerad plast vann en kappsegling och plötsligt skulle alla ha en båt i det nya materialet.

Branschen genomgick ett paradigmskifte. Bröderna på Rosättra varvet svarade med att konstruera en egen 30-fotare och segelbåten Linjett föddes. Den blev en succé och när Mats Gustafsson ville utveckla en 32-fotare var Linjett redan ett begrepp i seglarkretsar.

Mats Gustafssons personliga sätt att konstruera båtar bygger på intuition och känsla för linjespelet. Han bygger modeller i badkaret, testar balansen på köksbordet och tar fram en prototyp, som han framgångsrikt testat på kappseglingsbanorna på ostkusten med sönerna Daniel, Kristoffer och Markus. Resultatet har blivit en båt som seglare drömmer om.

Men än har åren inte tagit ut sin rätt. Mats syns dagligen på varvet så snart kan vi nog räkna med en ny modell…

Födelsedagen tillbringas på Rosättra.

Rosättra Båtvarv är ett av Sveriges äldsta båtvarv. Idag konstruerar och bygger varvet de vackra Linjettbåtarna.Varvet har anor sedan 1800-talet och är därmed ostkustens äldsta varv.

Idag ett modernt varv med hög kompetens att skapa högklassiga, vackra och välseglande segelbåtar för framtiden. På Rosättra Båtvarv bygger vi din Linjett och erbjuder även förvararing och underhåll för att du skall få ett enkelt båtägande!