Linköpings Allmänna Simsällskap

Linköpings ASS Lars Frölander och Jakob Dorch till lördagens final i Världscupen

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2010 12:59 CET

Lars Frölander och Jakob Dorch tog sig lätt vidare till lördagseftermiddagens finaler i finalerna av Världscupen i simning som just nu pågår i Eriksdalsbadet i Stockholm. Lars på 100 frisim och 50 fjärilsim och Jakob på 50 bröstsim.

Lars Frölander gick till final på 100 m frisim med femte bästa tiden, 48.01 samt i 50 m fjärilsim med tredje bästa tid, 23.59. På frisimmet är det Stefan Nystrand som har bästa tid med 47.30 och i fjärilsimmet Roland Mark Shoeman från Sydafrika med 23.21.

Jakob Dorch kom i försöken femma i herrarnas 50 m bröstsim med tiden 27.62, vilket gav honom en plats i finalen. Även här är det Roland Mark Schoeman som har bästa tiden - 26.66.

Finalerna simmas lördag eftermiddag med första start kl 16.00 och direktsänds i SVT1 och SVT Play.

Det var fler toppsimmare från LASS som deltog i lördagens försökssimningar och huvudtränaren Mikael Holmertz var riktigt nöjd:

- Den av våra simmare (förutom Lars och Jakob) som kom närmast en finalplats var Oscar Ekström som gjorde 400 m frisim på 3:57.71 och därmed kom på en elfteplats. Första uhundringen på 56.19 och tvåhundringen på 1:56.25 var en riktigt imponerande öppning. Vilma Ekström simmade också på en riktigt bra tid i damernas 200 medley (2:20.58). Även Caroline Palm visade framfötterna på damernas 200 ryggsim där hon gjorde 2:17.20.

Mer information: LASS huvudtränare Mikael Holmertz, 0706-30 28 00

Läs också på Svenska Simförbundets Världscupssida.

Linköpings Allmänna Simsällskap - LASS - har erövrat titeln Sveriges bästa simidrottsklubb 2007, 2008 och 2009. Bästa simidrottsklubb är simningens motsvarighet till att vinna hockeyns elitserie.

LASS är en av Linköpings största idrottsföreningar och har verksamhet inom simundervisning, friskvård och tävlingsverksamhet.