Linköpings Allmänna Simsällskap

Linköpings ASS Lars Frölander simmade 50 fjärilsim vid Östsvenska Mästerskapen

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2010 18:52 CET

Sista passet av Östsvenska Mästerskapen i Linköpings simhall förgylldes av Lars Frölander som deltog i grenen 50 m fjärilsim. Och vann. Naturligtvis. Tiden blev 24.24.

- Lite segt, sade Frölander själv och tillade att han ser fram emot den kommande helgens Världscupsfinaler i simning i Eriksdalsbadet i Stockholm.

Och så log han på det där sättet som han brukar le när han har något på gång. Så ett hett tips är att kolla in simresultaten den kommande helgen. Du som är sportjournalist kan ackreditera dig till tävlingarna via Svenska Simförbundet.

Linköpings huvudtränare Mikael Holmertz var mycket nöjd med flera av söndagseftermiddagens simningar och nämner särskilt damernas 400 m frisim som vanns av Vilma Ekström på 4:20.15 och med Madelene Andersson på andra plats med tiden 4:28.58.

- Även Daniela Kindstrand gjorde ett mycket bra lopp med sin tid 4:42.52, vilket kvalificerade henne till sommarens riksfinaler i SUM-SIM (Svenska Ungdomsmästerskapen i Simning).

Dessutom vann LASS den totala klubbstriden bland de 15 deltagande klubbarna från Östergötland och Småland. Man hade ungefär dubbelt så många poäng som närmaste konkurrenten Växjö Simsällskap. (Klubbpoängen baseras på ett poängsystem där en grenseger ger 42 poäng och därefter en fallande skala där en tolfteplacering ger 3 poäng.)

Här finns samtliga resultat från pass 4, söndagseftermiddagen.

Här finns samtliga resultat från Östsvenska Mästerskapen i kortbana 2010.

Mer information: LASS huvudtränare Mikael Holmertz, 0706-30 28 00

Linköpings Allmänna Simsällskap - LASS - har erövrat titeln Sveriges bästa simidrottsklubb 2007, 2008 och 2009. Bästa simidrottsklubb är simningens motsvarighet till att vinna hockeyns elitserie.

LASS är en av Linköpings största idrottsföreningar och har verksamhet inom simundervisning, friskvård och tävlingsverksamhet.