Linköpings Allmänna Simsällskap

Linköpings ASS-medaljer under pass 1 av Nordiska Juniormästerskapen

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2009 15:21 CET

Vilma Ekström och Alexander Linge från Linköpings ASS visade framfötterna redan under första passet av Nordiska Juniormästerskapen i simning i Bergen. Vilma tog silver i 800 m frisim samt deltog i det tjejlag som tog guldmedalj i 4 x 100 medley. Alexander deltog i det pojklag som tog hem bronsmedaljern i 4 x 100 medley samt simmade in på en fjärdeplats i 100 frisim.

Det första svenska NJM-guldet kom under det första passet då tjejernas lag på 4x100 m medley med sluttiden 4:11.04. I laget ingick Ida Lindeborg, Lina Westerlund, Celine Bertrand och Vilma Ekström.

Vilma Ekström från LASS stod också för bästa individuella svenska insats under första passet då hon slog personligt rekord på 800 frisim med 4,78 sekunder. Sluttiden 8:57.52 resulterade i ett välförtjänt NJM-silver. Vann gjorde norska Lise Sand Syversen med 8:53.04.

Alexander Linge från LASS var med i pojkarnas lag på 4 x 100 m medley som tog bronsmedalj med tiden 3:44.43. Förutom Alexander simmade Kristian Kron, Martin Glifberg och Gustav Åberg Lejdström i laget. Vann gjorde Danmark på 3:40.42.

Alexander Linge kom också fyra i pojkarnas 100 frisim med tiden 51.57. Vann gjorde Daniel Skaaning från Danmark med 48:61.

Länk till resultatlistan för pass 1 av Nordiska Juniormästerskapen i Simning i Bergen.

Linköpings Allmänna Simsällskap - LASS - har utsetts till Sveriges bästa simidrottsklubb både 2007 och 2008. Bästa simidrottsklubb är simningens motsvarighet till att vinna hockeyns elitserie.

LASS är en av Linköpings största idrottsföreningar och har verksamhet inom simundervisning, friskvård och tävlingsverksamhet.