Linköpings Allmänna Simsällskap

Linköpings ASS Sveriges Bästa Simidrottsklubb för tredje året i rad

Pressmeddelande   •   Dec 27, 2009 09:15 CET

Linköpings Allmänna Simsällskap har 2007, 2008 och 2009 utsetts till
Sveriges Bästa Simidrottsklubb och har sedan 2002 aldrig kommit sämre än trea. Att bli bästa simidrottsklubb är simningens motsvarighet till att vinna hockeyns elitserie.

Sveriges Bästa Simidrottsklubb utses genom ett poängsystem som används över hela kalenderåret vid svenska mästerskapstävlingar inom simning, masters, simhopp, vattenpolo och konstsim. Även år 2009 blev LASS Sveriges överlägset bästa simidrottsklubb med totalt 6 291 poäng (varav 5 582 från simning, 648 från vattenpolo och 61 från masters). Tvåa blev Helsingborgs Simsällskap med 4 455 poäng, samtliga från simning.) Trea SK Neptun med 3 944 poäng (varav 3 101 från simning, 119 från masters, 515 från hopp, 137 från konstsim och 72 från vattenpolo).

LASS huvudtränare Mikael Holmertz är naturligtvis mycket nöjd, men inte alls förvånad:

- Vi arbetar målmedvetet och satsar inte enbart på elit, utan för oss är bredden oerhört viktig. Vi har tusentals barn som lär sig simma i våra simskolor och för oss är inte målet att alla ska bli tävlingssimmare, målet är att skapa en meningsfull fritid och en positiv syn på vattenidrotter.

Det innebär samtidigt att många väljer att inte enbart simma för nöje eller motion, utan flera väljer att satsa på tävlingssimning.

- På SUM-SIM-nivå är alla simmare våra helt egna produkter. På JSM-nivå är 75 procent av simmarna LASS-are från grunden. På högre nivå har många simmare från andra klubbar valt att söka sig till oss eftersom vi är kända för bra träning och en positiv anda inom klubben.

I simning är det nämligen så att de olika simmarna själva väljer vilken klubb de vill simma och träna för, det är inte som i många andra idrotter att klubbarna värvar sina utövare.

- Nu ser vi fram emot ett 2010 där vi ytterligare kan öka vår breddverksamhet samtidigt som våra toppsimmare når riktig spetskompetens, säger Mikael Holmertz. Det gör att vi behöver tänka på alla delar av verksamheten och som alltid se varje individ som en egen person med sina egna personliga mål. Det är dock ingen hemlighet att flera av våra simmare som siktar på OS 2012.

Mer information: Mikael Holmertz, huvudtränare i LASS 0706 - 30 28 00

Grensegrare i de olika simidrotterna var:

Bästa simklubb:                   LASS

Bästa hoppklubb:                 Malmö KK

Bästa konstsimklubb:           Örebro SA

Bästa poloklubb:                  Järfälla S

Bästa mastersklubb:             Täby Sim

Svenska Simförbundets lista över SM-poängen finns här.

Läs mer om hur man räknar ut SM-poängen på LASS hemsida.

Läs gärna krönikan på www.simma.nu som kanske har en del av förklaringarna till att LASS är Sveriges Bästa Simidrottsklubb. Krönika "Mitt livs viktigaste lopp".

Linköpings Allmänna Simsällskap - LASS - har utsetts till Sveriges bästa simidrottsklubb 2007, 2008 och 2009. Bästa simidrottsklubb är simningens motsvarighet till att vinna hockeyns elitserie.

LASS är en av Linköpings största idrottsföreningar och har verksamhet inom simundervisning, friskvård och tävlingsverksamhet.