Linköpings Allmänna Simsällskap

Linköpings ASS till SUM-SIMs regionsfinaler

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2010 14:44 CET

Helgen den 13-14 november deltar i stort sett alla svenska tävlingssimmare som är 16 år och yngre i de gigantiska och rikstäckande kvalificeringarna inför riiksfinalerna i SUM-SIM (Svenska ungdomsmästerskapen i simning).

Naturligtvis är LASS-simmarna också med. Över 40 stycken. De simmar i den deltävling som arrangeras i Rosenlundsbadet i Jönköping. LASS huvudtränare Mikael Holmertz är helt säker på att många LASS:are kommer att kvalificera sig vidare till riksfinalen som simmas i Eriksdalsbadet i Stockholm den 11-12 december.

Grenarna är uppdelade i ålderklasserna 13 år och yngre, 14 år och 15-16 år. Dessutom simmas lagkapper i åldergrupperna 14 år och yngre samt 16 år och yngre.

På alla de sex tävlingsorterna simmas den här helgen samma grenar i samma ordning. Resultaten rapporteras fortlöpande in till Svenska Simförbundet som löpande sammanställer listor på de simmare som fått de bästa tiderna i varje åldersgrupp och gren och därmed är välkomna till riksfinalen.

SUM-SIM simmas i år för 50:e gången och är alltså den ungdomstävling som jämte TV-pucken har stått sig bäst genom tiderna.

Här kan du i realtid följa SUM-SIMs regionafinal i Jönköping via Live-Timing.

Här kan du efter hand se vilka som kvalat in till riksfinalen i SUM-SIM.

Mer information: LASS huvudtränare Mikael Holmertz, 0706-30 28 00

Linköpings Allmänna Simsällskap - LASS - har vunnit SM och JSM upprepade gånger samt erövrat titeln Sveriges bästa simidrottsklubb 2007, 2008 och 2009. Bästa simidrottsklubb är simningens motsvarighet till att vinna hockeyns elitserie.

LASS är en av Linköpings största idrottsföreningar och har verksamhet inom simundervisning, friskvård och tävlingsverksamhet.