Galleri Ars Amandi

Linköpings "nyaste" konstgalleri lägger ner

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2011 07:51 CET

I veckan som gick fattade galleristen Kicki Karlsson beslutet att ta time out, göra uppehåll eller stänga på obestämd tid. Anledningen är det mörknande konjunkturläget, i kombination med gällande a-kasseregler.
- Det är alltför skakigt på marknaden för att jag ska våga gå vidare just nu, men förhoppningen är att kunna komma igen när konjunkturen vänder. För jag älskar mitt galleri, säger Kicki

För snart två år sedan sa jag upp min anställning som kommunikatör/webbredaktör för att starta eget. För ett år och åtta månader sedan invigde jag mitt konstgalleri. Jag var full av entusiasm, tämligen oerfaren, men med idéer, ambitioner och en stark vilja att göra något mycket bra. Tajmingen var emellertid inte den bästa med start i lågkonjunktur. Men i våras erbjöds jag en centralt belägen lokal (efter drygt ett år i teknik- och forskningsbyn Mjärdevi Science Park, MSP), Anders Borg var åter entusiastisk inför framtiden, konjunkturen verkade vända uppåt och jag var hoppfull inför framtiden. Alla fantastiska konstnärer som inte fått den uppmärksamhet de förtjänade i MSP skulle få en chans till. Plötsligt vände allt igen.

Trots att de flesta svenskar ännu inte har märkt något konkret av krisen så är vår krismedvetenhet på topp och vi håller i slantarna. Då står inte konstinköp högst på prioriteringslistan för de allra flesta. Det är synd men förståeligt.

Jag tar alltså time out, gör ett uppehåll eller stänger tillfälligt. Det är så jag väljer att se det. Jag vill nämligen starta igen när konjunkturen vänder. Under den här resan har jag lärt mig massor! Det har varit stimulerande, spännande, roligt, oroligt, nervöst och lite skrämmande.  Med tiden har jag mer och mer vuxit in i rollen som egen företagare.

Som situationen ser ut nu så genomför jag höstens sista separatutställning (vernissage i lördags). Den pågår t o m 8 december. Därefter – och fram till mellandagarna – har jag en samlingsutställning med konst från tidigare utställningar. Utställningen fortsätter de två sista veckorna i januari (stängt två veckor efter nyår). Sen är det slut… för den här gången. Så, vad kan man dra för slutsats av detta? Jo, om du ännu inte har besökt galleriet så är det hög tid nu! Vi ses!

Kontaktperson: Christina Karlsson
E-post: info@galleriarsamandi.se
Hemsida: www.galleriarsamandi.se
Blogg: galleriarsamandi.wordpres.com

Galleri Ars Amandi är ett konstgalleri som öppnade i mars 2010. Sedan i augusti 2011 ligger den i Linköpings kulturkvarter, bredvid stadsbiblioteket. Inriktningen är nutida kvalitetskonst i kombination med seminarier kring olika aspekter av konst. Vi ställer ut en blandning av lokala/regionala och nationella konstnärer. På sikt även internationella. Det blir många etablerade konstnärer men även unga spännande som ännu inte hunnit slå igenom. Ambitionen är att få till en spännande och varierande blandning av konstformer som måleri, grafik, skulptur och foto, men emellanåt även andra former.