Nulink - Linköpings näringslivsbolag

Linköpings Stadshus togs över av unga entreprenörer

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 15:56 CET

Som en del av innovations- och entreprenörskapsveckan Vecka 45 fylldes Linköpings Stadshus Fullmäktigesal under måndagen med några av regionens mest entreprenöriella och kreativa gymnasieungdomar. Agendan: Ett Inspiration Camp. Syftet: Att få inspiration, motivation och kunskap till att satsa på sitt entreprenörskap. Budskapet: Satsa på det du brinner för!

Sedan april i år har inspiratören, entreprenören och studenten Marcus Nygren arbetat med att förverkliga sin dröm om ett Inspiration Camp för drivna ungdomar i Linköping och Norrköping. Idag förverkligades idén.

- Det har varit en spännade berg- och dalbana, säger Marcus Nygren. Jag har jobbat otroligt hårt och nu känns det jättehäftigt att äntligen få uppleva projektet som jag och många andra arbetat med under så lång tid.

Inspiration Camp - En händelserik dag
Under dagen har besökarna fått upptäcka vad det har gett några av Sveriges skönaste unga entreprenörer att följa sin dröm, och vilka svårigheter och lärdomar de mött på vägen.

Dagen innehöll en mix av föreläsningar, workshop och seminarier med gäster såsom företaget Crazy Pictures, Crisp & Awesome, Ledarskolan m.fl., allt under ledning av konferencier Anton Johansson från företaget Twingly.

- Vad Linköping behöver är fler unga entreprenörer, säger Anton Johansson, dagens konferencier och affärsutvecklare på Twingly. Jag tror verkligen att vi lyckats att skapa några sådana här idag.

- Det som gör dagen unik är att dagen är skapad av unga entreprenörer för framtida unga entreprenörer, säger initiativtagaren Marcus Nygren. Givetvis har jag en dröm om en fortsättning av konceptet och då göra det ännu vassare. Med den här succén i ryggen finns det inget snack om att det borde göras igen.

För mer information:
Marcus Nygren, Projektledare och initiativtagare
marcus@inspirationcamp.se

Bakgrund:
Marcus Nygren
– En vinnande entreprenör som skapar ett Inspiration Camp för unga

Marcus Nygren lyckades i september 2010 vinna Linköpings kommuns tävling: Vinn ett jobb. Detta möjliggjorde för att kunna förverkliga Marcus drömidé om ett Inspiration Camp som får upp ungas ögon för entreprenörskap.

Inspiration Camp är en ungdoms(mini)konferens om att få idéer att hända. 99 utvalda gymnasieungdomar från Linköping och Norrköping samlas i Linköpings stadshus den 7 november under Vecka 45 - Innovations- och entreprenörskapsveckan, utifrån budskapet att gå från idé till verklighet, och hur man gör det på ett framgångsrikt sätt.