Sveriges Ingenjörer

Linköpingslektor får årets Levipris

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2006 10:20 CEST

Universitetslektor Jörgen Ljung vid Linköpings universitet tilldelas Levipriset 2006 för sina insatser att höja kvalitet och intresse för arbetsmiljöfrågor inom ingenjörsutbildningarna. Priset på 50 000 kronor delas ut av Civilingenjörsförbundet (CF).

Jörgen Ljung, född 1945, är lektor i företagsekonomi vid Linköpings universitet och håller bland annat i ledarskapskurser för blivande ingenjörer. Ingenjörer hamnar snabbt på ledande positioner och får då ansvar för sina medarbetare, framhåller han och betonar chefens ansvar för den psykosociala arbetsmiljön.

– Pressen i arbetslivet har ökat. Den som blir sjuk några dagar får mycket arbete att ta igen. Övriga medarbetare får extra arbete, ofta utan att förstärkning tas in. När marginalerna är små drabbas fler och fler av stress – utbrändhet kan bli en konsekvens av detta, säger Jörgen Ljung.

En av hans föreläsningar har rubriken ”Hur mycket får man krama musten ur personalen?” och belyser vilket ansvar företaget eller organisationen har för att skapa långsiktigt hållbara förutsättningar för medarbetarna.

– Det behövs mycket större insatser och kanske framför allt en attitydförändring på villkoren för arbete. Det är här som ledarskapet har en avgörande betydelse, säger Jörgen Ljung.

Levipriset, uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor Lennart Levi, instiftades 2004 av CF. Priset syftar till att stimulera och belöna utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet. Det första tilldelades Eva Mauritzon-Sandberg, docent i teknisk psykologi i Luleå. 2005 tilldelades det Bengt Sandblad, professor i människa-datorinteraktion i Uppsala. Jörgen Ljung kommer att få Levipriset 2006 på Ingenjörsdagen, tisdagen den 25 april i Stockholm.

Jörgen Ljung nås på jorlj@eki.liu.se och 070-829 51 82. Bild finns på www.cf.se

För mer information:

Natasha Kavalic, Levipriskommittén, 070-604 35 26, natasha.kavalic@cf.se

Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08, lars.arling@cf.se

Civilingenjörsförbundet (CF) samlar civil- och högskoleingenjörer i Sverige och är med sina mer än 100 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen SACO. Se även www.cf.se