Svenska Orienteringsförbundet

Linnea Gustafsson femma i World Games-sprinten

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2009 13:09 CEST

Det blev inga svenska orienteringsmedaljer under den inledande sprinten i World Games i Taiwan. Närmast var Linnea Gustafsson med en femteplats, 49 sekunder bakom segrande Minna Kauppi, Finland. På herrsidan blev Peter Öberg sjua och Mattias Millinger åtta. Ryssen Andrej Khramov vann.

Sprinten avgjordes i drygt 30-gradig fuktig värme i parkmiljö runt konstmuseet i Kaohsiung. Först ut av svenskarna var Kajsa Nilsson, som fick en tuff genomkörare.
- Det var väldigt jobbigt och jag kände mig både nervös och stressad. Jag är besviken att jag inte klarade av det bättre, men samtidigt finns det mycket att hämta inför medeldistans och stafett, säger Kajsa, som fick nöja sig med 18:e plats.
Minna Kauppi vann med hela 23 sekunder före sprintvärldsmästarinnan från 2006 Hanny Allston, Australien. Därmed fick finskan ännu en guldmedalj i samlingen.
- Det är svårt att värdera en seger i World Games. Det är inte som ett VM, men det känns förstås alltid bra att vinna. Och även om jag kan förstå att en del hellre vill tjäna pengar på O-Ringen så är jag lite besviken på de löpare som inte är här, säger Minna.
Linnea Gustafsson fattades 13 sekunder upp till bronsmedaljen, som togs av Norges Elise Egseth, men var ändå i stort sett nöjd.
- Jag fastnade i en häck och fick springa runt någon avsnitsling, men annars gjorde jag inga stora missar, säger hon.
Bland herrarna stod kampen om guldet mellan två av sprintorienteringens giganter. Andrej Khramov, Ryssland, och Daniel Hubmann, Schweiz, var över halvminuten snabbare än trean Tero Föhr, Finland. Till slut skiljde det 1,6 sekunder till ryssens fördel. Schweizarna reagerade dock på att Hubmann hade problem att få med sig kartan i starten och tappade värdefull tid då han fick vända tillbaka. Efter att tävlingsjuryn diskuterat saken och inte ansåg att det fanns skäl att ändra i resultatlistan valde Schweiz dock att inte lämna in någon protest.
När Khramov gick i mål som segrare gjorde han det i rygg på Peter Öberg, som startade minuten före.
- Väldigt starkt löpt av honom, för jag har genomfört mitt lopp riktigt bra, säger Öberg, som är förvånad att det inte räckte högre upp än en sjundeplats i resultatlistan.
- Jag trodde nog att jag låg lite bättre till, fortsätter Peter, som liksom Kajsa Nilsson tror på bättre resultat i de kommande tävlingarna.
Mattias Millinger var bara sekunden bakom Öberg och nöjd med sin prestation.
- Det var lite svårare än jag trodde. Det gick inte att bara dunka på, utan man fick sakta in för att inte missa kontrollerna, säger Mattias, som tog ut allt ur kroppen.
- Det sved i lungorna och dunkade i huvudet mot slutet, så jag hade inte kunnat springa fortare, säger han.

Resultat World Games orientering, sprint 17 juli:
Damer, 2,9 km
1 Minna Kauppi, FIN, 14.17,7
2 Johanna Allston, AUS, 14.40,0
3 Elise Egseth, NOR, 14.53,8
5 Linnea Gustafsson, SWE, 15.06,8
18 Kajsa Nilsson, SWE, 16.32,3

Herrar, 3,2 km
1 Andrej Khramov, RUS, 13.11,2
2 Daniel Hubmann, SUI, 13.12,8
3 Tero Föhr, FIN, 13.46,5
7 Peter Öberg, SWE, 14.10,4
8 Mattias Millinger, SWE, 14.11,7

Orienteringstävlingarna in World Games avgörs enligt följande:
Fredag 17 juli, sprint.
Lördag 18 juli, medeldistans. Första start damer 12.20, herrar 14.00.
Söndag 19 juli, mixedstafett. Start 14.00.
Tiderna är lokala, Taiwan ligger 6 timmar före svensk tid.

Här finns alla resultat samt information om hur man följer tävlingarna online: http://wg2009.orienteering.org/

Fakta om orienterarna i den svenska truppen finns här:
Linnea Gustafsson (OK Hällen):
Kajsa Nilsson (Halden SK):
Mattias Millinger (OK Linné):
Peter Öberg (OK Hällen):

Här finns mer information om World Games: http://www.worldgames2009.tw

För ytterligare information:
Marita Skogum, förbundskapten Svenska Orienteringsförbundet, 070-942 34 56

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt
Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se
Sara Thörn, 08-587 720 71, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se