Ung Företagsamhet Borås

Linnea Sjödin åker till Bryssel och följer en världsledare för en dag!

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2012 12:33 CEST

Linnea åker den 16 oktober till Bryssel för att tillsammans med ett 20-tal andra unga drivna människor från hela världen följa ledare för en dag.

Deltagande ledare är bl.a. Bulgariens president, ordförande för Microsoft Europe, ordförande för General Electrics Europe och vice generaldirektör för utbildning på European commission. Hon kommer åka tillsammans med Isaac från Lindmarks Servering (han fick platser i och med att han vann alumni leadership award på EM förra året)

Utdrag från www.ja-ye.org:

Leaders for a Day provides young people with the opportunity to learn from a high level executive by shadowing him/her for one day. Leaders for a Day’s goal is to enable young people to make better informed career choices, enlarge their network and improve their career opportunities. This experience inspires young people to be entrepreneurial by introducing them to innovative and creative solutions in the workplace. Young people learn the essential skills that will make them valuable assets to any employer.

Linnea tog studenten från Alströmergymnasiets Teknik-program (Alingsås) våren 2011 och har jobbar för Ung Företagsamhet Älvsborg sedan dess. Under denna tid har Linnea startat upp och drivit delar av UF nationella arbete med Alumni och att få fler unga att driva vidare sina UF-företag!

I Ung Företagsamhet Älvsborg läser ca 25% av alla gymnasieelever UF. Undersökningar visar att 24 procent, av dem som drivit UF-företag genom historien, tio år senare har företagarerfarenhet. I snitt anställer de fyra personer vilket gör att dessa elever har bidragit till minst 180 000 nya arbetstillfällen.