Capitol Music Group Sweden

Lionheart drar igång Capitol Music Group och startar upp Virgin.

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2014 16:07 CEST

Capitol Music Group blir det nya paraplynamnet för nystartade etiketten Virgin samt Lionheart Music och dess redan befintliga divisioner som innefattar musikstudios, musikutgivning, förlag och produktion, management och bokning samt SoFo Records och Kavalkad.

Capitol Music Group kommer att drivas från Lionhearts nyrenoverade lokaler och kreativa miljö på Nytorget, Södermalm.

Virgin Records var en av världens största etiketter innan den såldes till EMI och i och med Universal Musics uppköp av EMI re-lanseras nu Virgin Records. Ansvarig för etiketten blir veteranen Niklas Rune, tidigare A&R Manager på Universal Music. I samband med Niklas nya tjänst flyttar han även till Capitol Music Groups lokaler på Södermalm. Niklas tar med sig de artister han idag jobbar med, däribland Stiftelsen, Albin, De Vet Du, Erik Rapp, Jens Hult.

Även utgivningarna runt Idol 2014 kommer att hamna under Capitol Music Group.

”Vi ser verkligen fram emot att Niklas skall flytta in hos oss. Vi har känt varandra under många år och jag hyser den största respekt för Niklas insatser inom svensk musikbransch. Jag är väldigt glad att han och Nora Bellil ,Product Manager, vill bli en del av oss.” säger Maria Molin Ljunggren VD Capitol Music Group

”Jag oerhört taggad att komma igång med Virgin under Capitolparaplyet på Södermalm. -Att få jobba med sin hobby är få förunnat. Ända sedan 1970-talet med Iggy, Alice Cooper & Bowie till mitt a´la Sex Pistolsfärgade hår har jag passionerat konsumerat musik i alla dess former och sedan drygt 30 år tillbaka har detta varit mitt levebröd. Nu ser jag fram emot att fortsätta utvecklas inom Capitol Music Group och ha kul på jobbet i en helt ny miljö.” säger Niklas Rune, Head of Virgin.