Lions Clubs International

Lions delar ut pris till framgångsrika idrottare med funktionshinder

Pressmeddelande   •   Maj 29, 2014 20:00 CEST

Paralympierna Nicolina Pernheim (judo) och Zebastian Modin (längdskidåkning) har tilldelats Lions Bragdlejon om 20 000 kronor vardera. Båda är idrottare med meriter bland den absoluta världseliten inom sina respektive idrotter i klasser för idrottare med synnedsättning.

Zebastian Modin, från Frösön/Östersund, och Nicolina Pernheim, från Västra Frölunda, fick sina priser i samband med invigningen av Lions årsmöte, Riksmöte, i Linköping på torsdagen den 29 maj.

Vid samma tillfälle tilldelades även simmaren Christoffer Lindhes, från Halmstad, Lions Livskvalitépris. Christofer tillhörde länge världseliten inom para-simning.

Vidare fick Linda Lagesson, från Halmstad, Lions Livskvalitépris. Linda har länge varit aktiv inom para-friidrott och coachar nu yngre rullstolsburna med siktet på framtida prestationer.

Även Eila Nilsson fick Lions Livskvalitépris. Eila har tidigare satsat på simning och satte världsrekord i Paralympics 1996 i Atlanta. Eila förlorade sin syn vid 23 års ålder på grund av den diabetes hon haft sedan hon var tre år.

Lions har som en av hörnstenarna i sin verksamhet att stötta människor med funktionsnedsättning som gör storverk. Bland annat bidrar Lions till Paralympicssatsningarna.

– Lions engagemang och ekonomiska stöd till oss och vår verksamhet betyder väldigt mycket. Det är förankrat sen en lång tid och vi är vid varje enskilt tillfälle ytterst tacksamma över det genuina stöd Lions ger, säger Johan Strid Svenska Handikappidrottsförbundets generalsekreterare.

Om Lions:
Lions Clubs International, Sverige är med sina 12 500 medlemmar en del av Internationella Lions med 1,3 miljoner medlemmar. Lions finns i 207 länder och geografiska områden över hela världen. Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet.

Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet.

För mer information: www.lions.se

PG: 90 1948-0