Lions Clubs International

Lions nye ordförande om Lions viktiga satsning för flyktingbarn i Turkiet

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2016 13:03 CEST

Flyktingkatastrofen i Syrien och dess grannländer kommer in på sitt femte år och fortsätter. Bedömare spår att det kommer att hålla på upp emot fem år till.

-Flyktingsituationen nere vid gränsområdet mellan Turkiet och Syrien har under den senaste tiden inte förändrats till det bättre, säger Lions Sveriges nya ordförande Mattias Öberg som tillsammans med projektledningen var på plats i april i år.

Vidare säger Mattias Öberg, att Sveriges Lions på detta sätt vill ta sitt sociala ansvar, genom att göra allt som Lions kan för att hjälpa på både kort och lång sikt.

-Vårt långsiktiga mål är att hjälpa 150 000 flyktingar under tre år. Många av flyktingarna är barn och de är just i den ålder då de är som mest sårbara, men även formbara. Därför är exempelvis utbildning/skola en nödvändighet för att inte tappa en generation. Barnen som inte utbildas blir frustrerade och blir därför en tickande bomb och blir lätt en rekryteringsbas för andra organisationer.

”Varje barn/ungdom som vi räddar är en seger för Lions, men framförallt för mänskligheten” avslutar Mattias.

Här är något om vad som gjorts i detta så viktiga arbete.
Skolmoduler och matpaket. Ett matpaket räcker för en familj på ca 7 personer i en månad, en skolmodul rymmer 32 barn.

På bild ses Lions Sveriges ordförande Mattias Öberg till vänster och projektledare Åke Nyquist på plats i flyktinglägret.

Om Lions:

Lions Sverige är med sina 11 000 medlemmar en del av internationella Lions med 1,4 miljoner medlemmar. Lions finns i 210 länder och geografiska områden över hela världen.

Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet.Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet .PG: 90 1948-0, Swish 9019480, Sveriges Lions är med i Svensk insamlingskontroll. Kontakt: Lions Sveriges ordförande Mattias Öberg, 08-744 59 00, projektledare Åke Nyquist, 0706-378600, ake.nyquist@gmail.com

www.lions.se

För mer information: www.lions.se