Lions Clubs International

Lions och Jimmy Carter utökar samarbetet för att utrota ögonsjukdomar

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2014 10:48 CEST

Lions och The Carter Center, grundat av den tidigare amerikanske presidenten Jimmy Carter, utökar sitt samarbete för att utrota ögonsjukdomar som orsakar onödig blindhet. Satsningen sker i fyra länder i Afrika: Etiopien, Uganda, Mali och Niger.

Lions Clubs International Foundation, LCIF, bidrar med 8,8 miljoner US dollar till detta, pengar som Lions över hela världen, även Sverige, bidragit till.

Lions och Carter Center har samarbetat sedan 1999 för att utrota onödig blindhet, ofta orsakad av plågsamma ögonsjukdomar såsom flodblindhet och trakom – kronisk ögonkatarr.

Colombia kunde nyligen, som ett resultat av det långsiktiga samarbete , meddela att ögonsjukdomen flodblindhet utrotats i landet, tack vare Lions och The Carter Center.

Lions har sedan 1925 då den blinda författarinnan Helen Keller utmanade Lions att bli ”de blindas riddare” haft kamp mot blindhet som en av de prioriterade områdena att arbeta med. Lions internationella synvårdsprogram Sight First kom till för det. Sight First har genomfört flera insamlingskampanjer där Lions över hela världen bidragit, även Sverige och där allmänheten till Lions i Sverige donerat. Tack vare detta finns resurser för 415 miljoner US dollar att investera i omfattande och hållbara insatser i länder med svåra ögonsjukdomar, oftast Afrika, Latinamerika och delar av Asien.

Resultat har inte låtit vänta på sig: 274 miljoner US dollar har hittills satsas i 102 länder. 8 miljoner människor har, som exempel, fått synen tillbaka genom starroperationer. Genom förebyggande arbete och behandlingar har 30 miljoner människor hindrats att bli blinda. Genom andra samarbeten som med WHO har 112 miljoner barn nåtts av behandling.

Själv har tidigare presidenten Jimmy Carter varit med i Lions i 61 år.

Bilden: Fotosession på The Carter Center med tidigare USAs president Jimmy Carter till höger längst ned och LCIFs ordförande Wayne Madden bredvid med flera. Foto: D. Hakes.

Om Lions:
Lions Clubs International, Sverige är med sina 12 000 medlemmar en del av Internationella Lions med 1,3 miljoner medlemmar. Lions finns i 207 länder och geografiska områden över hela världen. Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet.

Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet.

För mer information: www.lions.se

PG: 90 1948-0
Stiftelsen Sveriges Lions Hjälpfond

Kontakt angående LCIF i Sverige: Jan-Åke Åkerlund, 0705-708058