Sveriges Radio

Lisa Söderberg kvar året ut

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2003 11:54 CEST

Efter en förfrågan från SR:s styrelseordförande Ove Joanson har Lisa Söderberg svarat ja till att förlänga sin tid som vd på Sveriges Radio med ytterligare tre månader - till den 31/12. Det ger en tidsfrist och viss arbetsro för SR-styrelsen i processen att rekrytera en ny vd.

Lisa Söderberg skulle egentligen ha slutat sin anställning vid SR den sista september. Men redan på försommaren, i samband med att den förra styrelsen avgick i turerna efter den misslyckade rekryteringen av Joachim Berner, sa hon att hon kan tänka sig att stanna en tid för att underlätta rekryteringen och en övergång till en ny vd - "om jag får frågan".

Nu har hon alltså fått frågan av SR:s styrelseordförande:

"Tiden inte det viktigaste"
- Ja, jag har gjort upp med Lisa Söderberg att hon är kvar som vd ytterligare tre månader - om det behövs, säger Ove Joanson. Tiden är inte det viktigaste, det är mycket viktigare att det blir rätt person.

Arbetet med att hitta den personen pågår. Från en längre lista hoppas Ove Joanson att till styrelsesammanträdet den 11-12 augusti vara nere i ett halvdussin kandidater. Först i mitten av september tror han att han kan presentera en ny vd.

"Borde varit löst"
- Jag är mycket tacksam över Lisas tillmötesgående, säger Ove Joanson. Hon sa trots allt upp sig i december förra året, och kunde med allt fog utgå från att frågan om efterträdare skulle vara löst vid det här laget. Av skäl som vi alla känner till blev det nu inte så.

- Jag uppskattar att Lisa är beredd att ändra på sina personliga planer och arbeta vidare den tid som krävs i höst, säger Ove Joanson.

Mer information:
Mikael Nilsson, informationschef, tel: 08-784 5012, 070-560 4041