Twingly

Lisbeth Salander, Långben och Lysistrate intar bloggosfären

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 08:00 CET

Nationalencyklopedin följer upp förra årets succé Historiska personer genom att lansera personlighetstestet Vilken fiktiv figur är du? på NE.se. Samtidigt lägger NE till möjligheten att blogga om både personlighetstesten och uppslagsord.

Babar, Balder eller Batman? Över 200 000 personer har redan testat sig, och resultaten sprider sig via bloggar och Facebook. NE:s personlighetstest Historiska personer fick över en kvarts miljon deltagare. Uppföljaren heter Vilken fiktiv figur är du? som innefattar seriefigurer, filmhjältar, gudar och litterära karaktärer i en härlig blandning. NE har valt ut dygt ett hundratal intressanta fiktiva figurer och kartlagt deras unika personliga drag. Genom att klicka i de svar som stämmer bäst in på dig får du reda på vilken fiktiv figur du är mest lik och kan sedan lära dig mer om personerna på NE.se.

NE presenterar även Twingly på NE.se, vilket gör att NE automatiskt länkar tillbaka till blogginlägg som länkar till reportage och uppslagsord.

- Vilken fiktiv figur är du? har redan börjat sprida sig via sociala medier. Genom Twingly engagerar vi bloggare i allt vårt innehåll, såväl i tjänster som Vilken fiktiv figur är du? som i reportage och uppslagsord. Twingly är ett nytt sätt för NE att sprida all den spännande kunskap som finns i våra 530 000 uppslagsord på NE.se, och med det nya testet väcker vi förhoppningsvis nyfikenhet hos människor att lära sig mer, säger Annika Hanéll, marknadschef på NE.

Vilken fiktiv figur är du? Starta testet!

Användandet av Twingly innebär att NE öppnar sin sajt, vilket ger bloggare möjligheten att kommentera Nationalencyklopedins innehåll och därmed synas på en av Sveriges mest välrespekterade webbplatser.

- Vi har länge tyckt att uppslagsverk borde börja använda Twingly eftersom det är ett så naturligt värde för bloggarna att hänvisa till uppslagsord för vidare fördjupning. Att NE.se börjar använda Twingly ser vi som en möjlighet både för NE och för bloggarna att skapa en långvarig relation till varandra. Det är roligt att se helt nya användningsområden för våra produkter, säger Martin Källström, VD på Twingly.

För mer information kontakta gärna:

Martin Källström, VD, Twingly, martin.kallstrom@twingly.com, tel. 0733-628654
Annika Hanéll, Marknadschef, NE, annika.hanell@ne.se, tel. 040-665 47 28

Om NE:

Nationalencyklopedin sprider pålitlig kunskap i flera olika former, skriven av drygt 4 000 experter och bearbetad av vår redaktion. På nätet finns tre varianter: den fria delen av NE.se som ger alla tillgång till 65 000 kortfattade artiklar, stora NE.se som innehåller encyklopedi, svensk ordbok, engelskt lexikon, atlas och korsordshjälp samt ger fördjupning genom sina 530 000 artiklar. På NE SKOLA finns inspiration och material speciellt för elever och lärare. I mobilen når du hela den fria delen av NE.se. NE är också det klassiska uppslagsverket i bokform, NE i tre band och det nya NE i 20 band. NE har instiftat Kunskapspriset, som årligen delar ut 1,5 miljoner kronor till nyskapande kunskapsspridare. www.ne.se

Om Twingly:

Twingly AB är ett IT-företag med huvudkontor i Linköping. Företaget grundades 2006 och utvecklar blogg- och mikrobloggsökmotorn Twingly.com. Med tjänster som Twingly Channels och Twingly Live ligger företaget i framkant av utvecklingen av realtidswebben. Företaget levererar även en bloggtjänst till 100 ledande dagstidningar och e-handelsföretag i 10 europeiska länder. Totalt görs över 25 miljoner sökningar på Twingly.com varje månad, och Twinglys blogglänkar visas över 300 miljoner gånger. För mer information se http://www.twingly.com.