Svenska Spel

Litauiska Winloto köper Trisskoncept av Svenska Spel

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 15:33 CET

Ett av Svenska Spel-koncernens stora flaggskepp seglar österut.

Under mars månad lanseras nämligen Triss tillsammans med ytterligare ett antal av Svenska Spels lott- och spelkoncept på den litauiska marknaden.

- En spännande satsning, säger Svenska Spels vd Jesper Kärrbrink.

Lanseringen av Triss på den litauiska spelmarknaden är ett tydligt steg mot en stärkt reglerad spelmarknad i Öst- och Centraleuropa. Litauens största reglerade speloperatör Olifeja kontaktade för ungefär ett år sedan Svenska Spel för att få hjälp att starta spel på Internet och lära sig mer om Svenska Spels spelansvarsarbete.

Ett samarbete inleddes – som nu bär frukt i form av att Trisskonceptet introduceras i Litauen.

- Det känns mycket bra. I framtiden kommer de oreglerade aktörerna på Internet möta hårdare motstånd från reglerade aktörer som samarbetar för att stärka en ansvarsfull, reglerad spelmarknad.

Svenska Spel har tillsammans med Olifeja och Litauiska Olympiska Kommittén startat samriskbolaget Winloto som via sin webbplats kommer att sälja den litauiska varianten av Triss, och även andra av Svenska Spels lott- och spelkoncept. Stor vikt har lagts vid att tillvarata Svenska Spels erfarenheter av ansvarsfullt spelande när speltjänsterna har utformats.

- Den stora skillnaden mot alla utländska speloperatörer, som utan tillstånd och i strid med gällande lagstiftning, agerar på den svenska och andra reglerade marknader, är att Winloto har sitt säte där spelet säljs och har sökt och fått alla nödvändiga licenser och tillstånd av den litauiska regeringen och dess motsvarighet till Lotteriinspektionen. Att agera utan tillstånd vore helt och hållet otänkbart för oss, menar Jesper Kärrbrink.

Winloto börjar sälja Triss och övriga lotter den 6 mars. På sikt kan även fler distributionsformer utöver Internet bli aktuella för Winloto. Största mottagare av verksamhetens överskott är den litauiska olympiska kommittén.

För mer information kontakta:

Andreas Jansson, informationschef Svenska Spel, 070-330 37 70.

xLDen>sv GoogleCspelansvarsarbete