Naturskyddsföreningen

Lite natur i mobilen? mobil.naturmob.se

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 13:08 CET

Naturskyddsföreningen lanserar nu en wapsida (internetsida för mobilen) med vargvrål och kamera hos pilgrimsfalkar och björnar.

Via mobilen kan besökaren kika direkt in i ett pilgrimsfalksbo. Just nu är falkarna på semester men kopplar man upp mobilen till björnidet på Orsa björnpark kommer man att upptäcka att någon finns hemma.

På den nya mobil-hemsidan kan besökaren också ladda ner naturljud och naturbilder. Varför inte välja ett vargvrål, ett kronhjortsbröl, en stork som klappar med näbben eller vacker näktergals sång som ringsignal? Eller förgyll mobilen med en vacker naturbild att drömma sig bort till i vintermörkret. För den som ytterligare vill få lite naturkänsla kan man starta något av bildspelen under rubriken Andrum på mobil.naturmob.se.

Naturskyddsföreningen är en miljöorganisation som finansieras bland annat av bidrag från privatpersonen. Just nu samlar föreningen in pengar till arbetet kring klimatproblemen. Den som vill skänka pengar till det arbetet eller allmänt stödja föreningens miljöarbete kan göra det direkt på wapsidan mobil.naturmob.se.

- Det här är Sveriges första mobil-hemsida för insamling men huvudsyftet för oss är att skapa en kanal för naturkontakt och nyfikenhet och att ge alla möjlighet att nå oss var de än befinner sig, säger Patrik Haggren projektledare på Naturskyddsföreningen.

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85