teknikhamstern.se

Liten AIS-nödsändare för uppblåsbar flytväst nu i Sverige

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 13:51 CEST

Kennad SafeLink R10 SART är en unik produkt med GPSmottagare och AIS-nödsändare i en så liten förpackning att den får plats i en uppblåsbar flytväst. Det gör det mycket enkelt för besättningsmedlemmar att hitta en person som trillat överbord. Det är svårt att inte bli eld och lågor över denna fina innovation.

Teknikhamstern sätter stolthet i att vara tidigt ute med ny teknik och vår erfarenhet av denna produkt så här långt är:

En riktigt bra funktion är att man kan testa sändaren. En 1 sekunders tryck tänder en display som visar laddningen på 7-års batteriet. 10 sekunders tryck startar GPSen och sänder ut ett testmeddelande på AIS som du då kan se på din AISmottagare.

Man bör dock tänka på att som alltid finns vissa begränsningar.  För det första är den i första hand avsedd för att besättningen på båten du trillat av skall hitta dig – är du ensamseglare finns bättre produkter. Vidare är självklart räckvidden för AIS utsändningarna begränsad till några sjömil på grund av den låga placeringen av antennen. Kannads tekniker utlovar dock att själva antennen är utformad för att dra nytta av vattenytan som förstärkare samt att en smart sändteknik används för att nå bra resultat även i höga vågor.

En stor fördel är att alla båtar med AISmottagare som är i närheten av den nödställde kan se denne.  Men det är en så pass ny teknik att vissa GPSplotters kan visa en aning underliga meddelanden. Uppdatering av mjukvaror pågår för fullt då ingen plotterleverantör vill missa att stödja denna ”nya” standard.

Nödsändaren kommer med ett eget MMSI nummer (som inte är kopplat till din båt) som du måste anmäla separat till Post & Telestyrelsen för tillstånd.

Mer info och bilder på http://teknikhamstern.se/index.php/framsida/kannad-safelink-r10-srs-ais-sart.html   och http://teknikhamstern.se

Högupplösta pressbilder :

www.Teknikhamstern.se etablerades i början av 2010. Teknikhamstern.se drivs av oss eldsjälar som inte kan få nog av ny och häftig teknik och som är frustrerade över att teknik och elektronik är så oförskämt dyrt i Sverige. Vi har i princip alltid lägst pris i Sverige på de produkter vi erbjuder och bara nöjda kunder vad vi vet. Vi kan inte få nog av teknikprylar och vi tror att det finns fler som oss i Sverige. De flesta av oss har även en passion för båtar och därför har av naturliga skäl många av våra produkter en marin anknytning.