Stockholms Stadsteater AB

Liten ensam farbror söker en vän

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 14:48 CEST

Marionetteatern fyller 50 år i år och den 7 oktober blir det nypremiär på Sagan om den lilla farbrorn, en dockteaterföreställning om längtan, svindlande lycka och riktigt svart svartsjuka baserad på Barbro Lindgrens omtyckta barnbok. Helena Nilsson har regisserat och på scenen står Magnus Erenius.

Det var en gång en mycket ensam liten människa. Ingen brydde sig om henne fast hon var snäll. Människan längtade så efter en vän. I hennes fantasi fick tingen omkring henne liv och plötsligt stod en ensam liten farbror framför henne. Och en hund. Och en flicka!

Marionetteatern gestaltar Barbro Lindgrens barnboksklassiker i en egen och fantasifull tappning. Föreställningen spelas på Bryggan under hela hösten för barn från 4 år. Vitalt och yvigt om liten farbror*, **roar både riktigt små och riktigt stora*, *En riktig tonträff i fantasi och starka känslor* skrev pressen vid premiären den 9 mars 2002 på Marionetteaterns dåvarande scen.

SAGAN OM DEN LILLA FARBRORN
AV BARBRO LINDGREN

Nypremiär 7oktober på Bryggan/Marionetteatern

Bearbetning och regi: Helena Nilsson