Sibbarps International AB

Liten kondomutmanare baktalades. Läkemedelsverket gör pudel efter 19 timmar. Hur behandlar Sverige sina entreprenörer?

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2010 16:53 CEST

Kondomutmanare baktalades. Läkemedelsverket gör pudel efter 19 timmar. Hur behandlar Sverige sina entreprenörer?

Kondommärket PutOn blev rikskänt häromdagen. Fantastiskt, om det inte vore för att den nya kondomutmanaren från Malmö blev oriktigt anklagad och uthängd av självaste Läkemedelsverket.

Som tur är kom Läkemedelsverket till sans och hävde marknadsförbudet redan efter 19 timmar.

I vanliga fall agerar Läkemedelsverket som en extra trygghet för tillverkare, detaljister och konsumenter.

– Men nu verkade det som om man fått storhetsvansinne, säger Ted Wendt som skapat PutOn kondomerna. Det har aldrig varit tal om att brister i produkten, utan vad som diskuterats är enbart utformningen av kartongen. Bakgrunden är att vi skrivit vårt bolagsnamn som tillverkare, dock kräver Läkemedelsverket att det ska vara CE-certifikats innehavares namn på baksidan, detta var en lätt åtgärd att korrigera.

Läkemedelsverket informerade oss den 5 oktober om att detta skulle vara ändrat inom 3 veckor. Den 12 oktober skickade Läkemedelsverket ut ett pressmeddelande med olika påstående och samtidigt fick vi marknadsförbud, alltså efter endast en vecka.

Det är viktigt att påtala, alla PutOn Condoms produkter är producerade i enlighet med internationella regler och att dessa innehaver giltiga CE certifikat och att 95 % av de kondomer som finns på den svenska markanden oberoende av namn tillverkas i Asien.

För ett nytt och fräscht märke som PutOn kunde denna historia gått illa, dock har denna historia stärkt motivation hos oss som är anställda, PutOn Condoms kommer att fortsätta jobba med att vara det självklara valet för de svenska konsumenterna.

Hur mycket ska man ta emot som företagare i ett land som säger sig satsa på entreprenörer,
vi ska dock kräva kompensation för det som inträffat. Detta måste vara ett skolexempel på hur en myndighet inte får bete sig mot ett seriöst företag. Vi hoppas på denna händelse kommer leda till att man ändra sina rutiner på Läkemedelsverket så att andra slipper drabbas av liknande incidenter, avslutar Ted Wendt

Se  Läkemedelsverkets hemsida www.lakemedelsverket.se gällande beslutet för omprövning av kondomen PutOn,
För mer information kontakta vår presskontakt;

Ted Wendt, tel 040-644 41 88

Samtliga produkter från PutOn Condoms är CE-märkta enligt MDD-direktivet. Detta betyder att vi följer de krav som ställs på preventivmedel och medicintekniska produkter. Kondomerna från PutOn marknadsförs av Sibbarps International AB som arbetar med utveckling och distribution av produkter inom kategorin personliga upplevelser. Företaget har sitt säte i Malmö.