Oppenheim Media AB

Litet förlag med debutantprofil

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2010 10:40 CEST

Oppenheim förlag startade våren 2009 av frilansjournalisten och författaren Florence Oppenheim. Efter ett och halvt år, har förlaget kommit ut med fyra böcker, samtliga skrivna av debutanter. En av böckerna är dessutom illustrerad av en debutant.
- Vi går mycket på känsla och ser verksamheten på lång sikt, säger VD:n Florence Oppenheim.

Egentligen var det meningen att Florence Oppenheim skulle skriva fler egna böcker och ge ut i egen regi. Men istället har förlaget gett ut fyra böcker skrivna av andra, samtliga debutanter.

- Det började med en fackbok om projektarbete, skriven av Lars-Göran Skårbratt, som jag fick i min hand av en slump. Vi tog ett gemensamt beslut om ett samarbete och boken, "Att driva projekt", kom ut i maj 2009, berättar Florence Oppenheim.

"Att driva projekt" nominerades av Svenskt projektforum till Årets projektledarbok 2009. I en recension i tidskriften Projektvärlden fick boken omdömet: "Om ditt företag saknar en projektmodell, ta den här. Den innehåller allt man behöver för att komma igång."

Efter den första utgivningen kom det in många nya manus till förlaget.

- Vi har tackat nej till många men beslutade oss för att ge ut ytterligare tre böcker under det första året.

I februari 2010 kom barnboken "Vem är Tindras farfar?", skriven av Sara Nilsson, som bland annat berör svåra frågor som hemlöshet och alkoholism. Författaren, som till vardags arbetar som lärare, använder själv boken som utgångspunkt för samtal med barn i skolan. Sara Nilsson har uppmärksammats i bland annat ETC, GP och Hem och Hyra.

Strax före bokmässan i Göteborg tidigare i höst, utkom förlaget med ytterligare två böcker. En roman, "Jenny, Jenny", skriven av projektledaren och trebarnsmamman Annika Rosendahl, samt en diktbok, "I väntan på nästa promenör", av Daniel Svensson. Dikterna har fått fin kritik i bland annat Borås Tidning och Miljömagasinet. En recension finns också på poesibloggen Populär Poesi.

- Det är särskilt roligt att diktboken har uppmärksammats eftersom det verkar vara svårt att nå ut med poesi i bokform idag, säger Florence Oppenheim.

Oppenheim förlag startade sin verksamhet våren 2009 av frilansjournalisten och författaren Florence Oppenheim. Utgivningen är allmän, med ambitionen att ge ut texter som berör.