Bosign AB

LITET SVENSKT PRODUKTBOLAG FÅR PATENT PÅ LAPTOP-KUDDE – FÖRHINDRAR VÄRMESKADOR OCH MINSKAD FERTILITET

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 11:44 CET

Bosign har under flera år arbetet med olika lösningar på värmeproblemet och resultatet finns i produkten Surf-Pillow. Det är en mjuk kudde med silikondetaljer på ovansidan som ser till att datorn får en avkylande luftspalt under sig samt att datorn inte glider av. SurfPillow är designad av Harald Hynell som även utvecklat en rad andra produkter.

– Produkten passar väl in i människors vardag idag och avhjälper risken för värmeskador. En kudde till kan man alltid få plats med i soffan. Ofta hamnar man ju i TV-soffan med datorn i knäet, säger Harald Hynell som även designat uppblåsbara fotbad och genomskinliga skoboxar.

Bosign är ett litet svenskt produkt bolag baserat i Stockholm och en typisk representant den nya generationen av svenska produktbolag som håller på att växa fram i Sverige. Till skillnad från de traditionella företagen med egen produktion i egna fabriker är de nya produktbolagen mycket mindre och fokuserade på utveckling och design.

– Jag började med att importera några innovativa produkter för badrummet i slutet av 90-talet och sedan några år utvecklar vi egna produkter för olika vardagsproblem i hemmet, säger Ulf Bystedt som startade bolaget i en källare på Östermalm.

- Idag finns det olika databrickor på marknaden, men det nya är att vi har patenterat en mjuk variant. En hård bricka är lite svårare att stuva undan när den inte används. En mjuk kudde är lite bekvämare att använda och kan förvaras där den används, säger Ulf Bystedt.

För ytterligare information:

Harald Hynell, designer av SurfPillow

tel. mobil. 073 386 69 20, E-post harald@hynell.com

Ulf Bystedt, VD Bosign

E-post ulf.bystedt@bosign.se, tel. mobil. 070 794 82 24

Besök även: www.bosign.se

Bosign har givit form åt lösningar till människors vardagliga problem och behov allt sedan starten 1998. Drivna av nyfikenhet har Bosign under åren skapat många funktionella produkter i den skandinaviska designtraditionen. Många är nyskapande på ett okonstlat sätt, där skönheten kanske mest ligger i den enkla och okomplicerade formen och funktionen.