Agent25 Sverige AB

Litteraturpristagarens första dygn i rampljuset svagast på tre år

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2005 12:06 CEST

Sett till de tre årens senaste utnämningar av nobelpristagare syntes årets pristagare Harold Pinter minst media under det första dygnet. Elfriede Jelinek toppar de senaste årens utnämningar med 338 artiklar första dygnet.

När kockan slog 13 i torsdags och de berömda dörrarna i Börshuset i Stockholm öppnades av Svenska Akademins ständige sekreterare Horace Engdahl, presenterades traditionsenligt årets nobelpristagare i litteratur. Det innebär också ett intensivt mediedygn för den nyutnämnde nobelpristagaren.

Omvärldsbevakningsföretaget Agent25 har mätt hur litteraturpristagarnas första dygn i rampljuset sett ut de senaste tre åren. Den kontroversiella utnämningen av Elfriede Jelinek gav mest publicitet och årets pristagare, Harold Pinter, är den som synts minst i media.

Nobelpristagarnas första dygn i media

Elfriede Jelinek (2004): 338 artiklar
J M Coetzee (2003): 261 artiklar
Harold Pinter (2005): 224 artiklar

Fakta om mätningen
Mätningen är sammanställd av omvärldsbevakningsföretaget Agent25. Mätningen avser respektive nobelpristagares första dygn i svensk media baserad på sökningar i nära 800 olika svenska nyhetskällor på nätet.

För mer information:
Fredrik Pallin, presskontakt: 0708-114 115
Robert Tinterov, VD Agent25: 070-249 77 90

Se även www.agent25.se/press

Agent25 gör det möjligt att snabbt, effektivt och prisvärt bevaka vad närmare 3 700 nyhetskällor dagligen publicerar på nätet. Användarna lägger själva upp vad agenterna ska bevaka och hur ofta resultatet ska presenteras. Över 3 000 kunder har sedan starten 1998 köpt omvärldsbevakning av Agent25. Verksamhet bedrivs idag i Sverige, Norge och Tyskland. För att testa våra tjänster, gå till www.agent25.se.