Littorin hycklar om arbetsplatsolyckorna

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2008 09:52 CEST

Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin säger sig vara oroad över det ökade antalet dödsolyckor på arbetsplatserna, och vill nu öka anslaget till Arbetsmiljöverket med 33 miljoner kronor. Men socialdemokraterna är djupt kritiska till Littorins hantering av arbetsmiljöfrågorna i allmänhet och arbetet för att förebygga arbetsplatsolyckor i synnerhet.

- Det är rent hyckleri att först dra ned kraftigt på anslaget till arbetsmiljöarbetet, och sedan hävda att man är oroad av det ökade antalet olyckor och dödsfall på jobbet. Det är inte heller någon satsning om man först skär ned på arbetsmiljöarbetet med 160 miljoner kronor, och sedan höjer upp med endast 33 miljoner kronor. Det är - som vanligt med den nuvarande regeringen - för lite och för sent, säger socialdemokraternas arbetsmarknadspolitiske talesperson Berit Högman.

- Det behövs istället rejäla förebyggande satsningar på de typer av arbetsplatser - framför allt småföretag - där andelen dödsolyckor är hög. Vi kommer i vårt alternativ till regeringens magra förslag att föreslå investeringar på en säkrare arbetsmiljö på småföretag samt för kvinnor i utsatta arbetsmiljöer, säger Berit Högman.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna