Svenska Livsmedelsarbetarförbundet, Livs

Livs är kritiska till höjningen av tobaksskatten

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 15:34 CET

- Det är underligt att "skattesänkarpartiet" moderaterna vill höja skatter, säger Livs ordförande Hans-Olof Nilsson i en kommentar till finansplanen.

I finansplanen föreslår regeringen en höjning av skatten på snus med 100 %, medan skatten på cigaretter och röktobak föreslås höjas med endast 38,5 % respektive 26,6 %.

Som motiv för höjningen anges folkhälsoskäl. Snus är sannolikt världens mest skonsamma tobaksalternativ, cigaretter och rökning dess motsats. I Sverige dör årligen ca 7000 människor till följd av rökning. Alla som arbetar med att minska tobakens skadeverkningar, inklusive Folkhälsoinstitutet och Socialstyrelsen, är överens om att rökning är väsentligt mycket farligare än snus. Det är också skälet till att såväl riksdagen som regeringen uttalat att EU:s snushandelsförbud snarast bör avskaffas.

Dessutom finns flera studier som tyder på att snus är ett effektivt hjälpmedel för dem som vill sluta röka och i många fall effektivare än nikotinläkemedel. Så sent som i juni 2006 redovisades en studie som styrker detta i den vetenskapliga tidskriften Tobacco Control.

Att höja skatten på snus väsentligt mycket mer än på cigaretter och röktobak kommer således att skada folkhälsan, inte främja den. Risken är uppenbar att den nuvarande positiva trenden att rökare slutar röka med hjälp av snus bryts.

Den nya regeringen har gått till val på att prioritera jobben och förslagen i finansplanen sägs vara ett led i den strävan. Då är det direkt motstridigt att föreslå en höjning av tobaksskatten som gynnar den internationella cigarettindustrin, som inte har någon produktion i Sverige, på bekostnad av den inhemska snustillverkningen. Snus tillverkas i Sverige och sysselsätter ca tusen personer, varav Livsmedelsarbetareförbundet, Livs, organiserar merparten.

Regeringens förslag till höjning av tobaksskatten kommer ytterligare att gynna lågpriscigaretterna som attraherar barn och ungdom genom sitt fördelaktiga pris.