Göteborgs botaniska trädgård

Livselixir

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2010 12:00 CET

Livselixir

På lördag 6 februari är det vernissage för Malin Kumbergs utställning ”Livselixir” i Galleri  Floras Rike, Botaniska trädgården.

Malin Kumberg visar växtfotografier och föremål i blandteknik. Bilderna är tagna i befintligt ljus, beskurna och utskrivna med åldersbeständig färg på syntettyg. Tavlorna är kollage av begagnade tyger, akryl och brodyrtråd. Till varje tavla hör en förteckning över ursprunget till de olika delarna som t.ex. kan vara en gammal kimono. ”Andehus” i rostig stål och flätad pil och föremål i stengods för utsmyckning av trädgården finns också med på utställningen.

Malin Kumberg har arbetat med marknadsföring av teater och film, bland annat på Göteborgs Stadsteater och Film i Väst. Hon har studerat konst, trädgårdsdesign, grafisk formgivning och driver idag en egen trädgårdsfirma. Hon lägger i sitt arbete stor tonvikt på det naturliga och enkla och strävar efter ett ekologiskt och hållbart skapande.

”I hela mitt liv har trädgård, odling och natur funnits med som en livsnödvändig inspirationskälla. Under uppväxten fascinerades jag över att i mina mor- och farföräldrars trädgårdar, där man av nödvändighet odlade till husbehov, ändå gjorde det i estetiska former och att även "det där onödiga, bara vackra ” ändå alltid fanns med. I perioder med mycket teoretiskt arbete och under en förlossningsdepression har arbete i trädgårdsmiljöer gett mig läkning, ork och livslust. Skapandet, odlandet och vårdandet av växter är helt enkelt mitt Livselixir.”
Malin Kumbergs om sin utställning ”Livselixir”

”Livselixir” Galleri Floras Rike, Göteborgs botaniska trädgård
Vernissage lördag 6 februari kl. 13-16
Utställningen pågår till och med 5 april. Öppet varje dag kl 12-17