LivsmedelsFöreningen

LivsmedelsFöreningen och Hakon i nytt samarbete!

Pressmeddelande   •   Apr 13, 2018 09:42 CEST

Hakon Media växlar upp i sin tillväxtstrategi och tar över ansvaret för produktionen av Livsmedel i fokus, Sveriges ledande branschtidning för hela livsmedelsbranschen.

–På det här sättet utökar vi vår produktportfölj helt i linje med Hakon Medias inriktning. Med Livsmedel i fokus kommer vi kunna erbjuda läsning som ökar kunskapen för hela livsmedelskedjan. Vi tror mycket på synergier med Icanyheter, som är en oberoende nyhetstidning som bevakar dagligvarubranschen. Tillsammans med Livsmedel i fokus kan vi leverera läsning som innefattar hela branschen, säger Annika Lindecrantz, ny vd i Hakon Media sedan oktober 2017.

Livsmedel i fokus grundades 1953 och har som ambition att ge anställda i livsmedels-branschen gedigen kunskap som de har nytta av i sina arbeten. En ny läsarundersökning visar stort förtroende för tidningen och dess nyhetsbrev. Utgivningsbeviset för tidningen ägs av Livsmedelsstiftelsen, stiftare är Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel, LRF och LivsmedelsFöreningen.

-För LivsmedelsFöreningen ska det bli spännande att utveckla Livsmedel i fokus tillsammans med Hakon Media och deras breda utbud. Vi har en gemensam vision om att förstärka livsmedelsbranschens kunskapsnivå, det behövs för framtiden, säger Ingela Stenson, ordförande i LivsmedelsFöreningen och chefredaktör för Livsmedel i fokus.

I samband med övertagandet av Livsmedel i fokus anställer Hakon Media Agneta Renmark som från Hakons sida ansvarar för Livsmedel i fokus. Agneta Renmark har arbetat som frilans åt mediehuset under långa perioder.

– Jag har ett passionerat intresse för allt som rör mat och måltider och kan knappt tänka mig ett roligare uppdrag än att arbeta med Livsmedel i fokus, säger Agneta Renmark, journalist på Hakon Media med bakgrund som dietist.

– Jag har rört mig i och kring livsmedelsbranschens frågor under hela mitt yrkesliv. Under de senaste fem åren har jag skrivit mycket om dagligvaruhandeln; tidigare har jag bevakat restaurangbranschen och den offentliga måltidssektorn. Det här känns faktiskt lite som att komma hem, säger Agneta Renmark.

Hakon Media tar över ansvaret för produktionen från den 1 augusti 2018. Innehållet i tidningen ansvarar LivsmedelsFöreningen för på uppdrag av Livsmedelsstiftelsen.

Ingela Stenson, chefredaktör Livsmedel i fokus, ordförande i LivsmedelsFöreningen
ingela.stenson@livsmedel.se

Annika Lindekrantz, vd Hakon Media
annika.lindecrantz@hakonmedia.se

Agneta Renmark, redaktör Livsmedel i fokus från och med 1 augusti
agneta.renmark@hakonmedia.se

LivsmedelsFöreningen är en ideell förening och en intresseorganisation för personer som är verksamma inom hela livsmedelskedjan. Sedan 1953 ger LivsmedelsFöreningen ut tidningen Livsmedel i fokus. Föreningen arrangerar konferenser, seminarier och andra aktiviteter med syfte att ge deltagarna kunskap och tillfälle att skapa nya kontakter. Den mest välbesökta konferensen är ”Livsmedelsdagarna” som pågår i tre dagar varje höst. Föreningens verksamhet leds av styrelsen och kansliet finns i Stockholm.

Hakon Media AB är ett helägt dotterbolag till ICA-handlarnas förbund med säte i Solna. Bolaget jobbar med journalistik om och för handeln i Sverige. De etablerade varumärkena Market och Icanyheter finns i bolaget och levererar utöver nyhetstidningar även ett digitalt nyhetsflöde, poddcast, föreläsningar, olika digitala nyhetsbrev, event samt en mängd nischade publikationer som rapporter, årsböcker, försäljningsstatistik och annat.