Hassela Helpline

Ljus tänds i Lund för narkotikans offer

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2010 05:24 CET

Idag den 1/11 arrangeras en ljusmanifestation för att minnas narkotikans offer. De senaste femton åren har de narkotikarelaterade dödsfallen nära fördubblats. Ljusmanifestationen hålls för att hedra och för att reflektera.

Allmänheten bjuds in för att deltaga i arrangemanget. Samling är klockan 18.00 på Stortorget i Lund. Fackeltåg genom centrala Lund avgår 18.30. När fackeltåget åter anlänt till Stortorget, ca 19.30, kommer 356 marschaller att tändas – en för varje narkotikarelaterat dödsfall under 2009. Under kvällen kommer ett tält att stå öppet för reflektion och samtal.

– Missbruk är något som påverkar oss alla, säger Lucas Nilsson på Hassela Helpline. Vi gör detta för att hedra de som har fallit offer för narkotikan, men också för att reflektera vilken roll vi alla har i att förebygga och motverka missbruk.

Manifestationen är arrangerad av Hassela Helpline, IOGT-NTO, SIMON, SMART och UNF.

Kontaktperson är Lucas Nilsson på 040 600 43 52 eller lucas.nilsson@hasselahelpline.se.

Hassela Helpline - 0200-220 555

Sveriges enda nationella, mångspråkiga telefonjour om ungdomar i riskzonen för missbruk och kriminalitet. Öppen för föräldrar, syskon, kompisar och andra som är oroliga att någon ung människa är på väg in i kriminalitet eller missbruk.

Hassela Helpline nås på 0200-220 555 kl 9-15 på vardagar och vissa kvällar, samt på www.hasselahelpline.se och info@hasselahelpline.se.