Tom Tits Experiment

Ljusfest i höstmörkret på Tom Tits Experiment

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 09:00 CEST

På höstlovet är det full fart i Sveriges största lekstuga, Tom Tits Experiment. Veckan ägnas åt att undersöka ljus och besökarna kan själva testa fenomen som reflexer, ljus och mörker.

Hela höstlovet på Tom Tit går i ljusets tecken. I en specialframtagen ljusshow får besökarna lära sig vad ljus är och hur man kan experimentera med ljus i olika former. I Familjeverkstaden får besökarna göra egna reflexer och färgsnurror och två gånger per dag blir det stämningsfull planetarievisning. Och när det börjar skymma tänds jätte-tomtebloss och ljuslaternor släpps upp i luften i en hyllning till ljuset.

–  Hos oss kan hela familjen ha roligt tillsammans. Man får klämma och prova på allt här i huset. Efter en dag på Tom Tits Experiment är man både gladare och lite smartare, säger Ulrika Askengren, Marknadsansvarig på Tom Tits Experiment.

Dessutom är det sista chansen att uppleva Heliumballongen innan den packas ner för vintern. Ballongen är den enda i Skandinavien och den svävar ljudlöst 100 meter ovanför mark i en stålvajer som är förankrad i marken. Alla modiga ballongfarare får ett speciellt certifikat som bevis på att de vågat sig upp i luften. Ballongen lyfter varje dag när vädret tillåter.

–  100 meter låter kanske inte så mycket men väl uppe i luften är det en makalös upplevelse. På dagen ser man ända till Östersjön, stora delar av Mälaren och ända bort till Globen. Efter mörkrets inbrott blir upplevelsen en helt annan, men precis lika häftig, avslutar Ulrika Askengren.

Öppettider under höstlovet vecka 44 måndag till fredag klockan 10.00 – 17.00 samt lördag och söndag klockan 11.00 – 17.00.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:
Ulrika Askengren, marknadsansvarig Tom Tits Experiment.
Telefon: 08-522 525 35 Mobil: 0730-59 95 11
Mail: ulrika.askengren@tomtit.se

Om Tom Tits Experiment
Tom Tits Experiment startade 1987 som ett pedagogiskt projekt. Idag är Tom Tits Experiment ett bolag i koncernen Telge. Tom Tits Experiment är ett internationellt känt science center med 600 aha-upplevelser för stora och små. Verksamheten inriktar sig på tekniska och naturvetenskapliga experiment. Bolaget driver även förskola. Tom Tits Experiment har 54 anställda och omsätter ca 31 mkr. www.tomtit.se