Vulkanmedia

Ljusfinnaren av Annette Melander Berg, en bok med dubbla budskap

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 17:40 CEST

Barnäktenskap är ett globalt problem som drabbar miljoner flickor varje år och är en stor kränkning av dessa barns rättigheter. Att barnäktenskap förekommer även i Sverige är mycket allvarligt. 70 000 unga oroar sig för att inte fritt kunna välja sin partner, enligt ungdomsstyrelsens rapport Att bli gift mot sin vilja.

Annette Melander Berg har engagerat sig i frågan, och hade det i åtanke när hon lanserade sin debutroman Ljusfinnaren, en spänningsroman för ungdomar.

Jag brinner för flickors rättigheter och när jag kom i kontakt med Svenska FN-förbundet och deras kampanj Flicka, kändes det som att alla pusselbitar föll på plats. Min dröm att ge ut en ungdomsbok uppfylls nu samtidigt som försäljningen av boken bidrar till arbetet för flickors rättigheter, säger Annette.

Ljusfinnaren handlar om kampen mellan gott och ont, men med nya ingredienser, och huvudpersonen är en ung tjej med ovanliga förmågor.

Att ha en stark tjej i huvudrollen kändes självklart, och jag hoppas att hon kan bli en förebild för de killar och tjejer som kommer att läsa boken, tillägger Annette.

Linda Nordin, generalsekreterare för Svenska FN-förbundet, välkomnar initiativet:

Den 1 juli trädde en ny lag mot barn- och tvångsäktenskap i kraft i Sverige.

Det är nu en gemensam uppgift att övervaka följderna av den nya lagen mot barnäktenskap så att inga unga ska behöva vara rädda för att bli bortgifta i framtiden. ”Ljusfinnaren” bidrar till att sätta fokus på frågan och understryker vikten av att barn ska få vara barn också i Sverige, säger Linda Nordin.

För mer information och recensionsexemplar var vänlig kontakta:

Jimmy Sjökvist
Jimmy.sjokvist@vulkan.se

Annette Melander Berg
amelanderberg@gmail.com
0730-973675

Ljusfinnaren finns att köpa i Vulkans butik och hos nätbokhandlare. 50 kr per såld bok går till Svenska FN-förbundets kampanj Flicka, som bland annat stödjer arbetet mot barnäktenskap i Sverige och övriga världen.

Källor: http://www.mucf.se/att-bli-gift-mot-sin-vilja, http://www.fn.se/press/nyheter/otillrackligt-skydd-mot-barnaktenskap/

Sagt om boken:

Jag sträckläste Ljusfinnaren! Den är spännande från allra första början! Förutom att den är spännande har boken en sympatisk djupare mening om styrkan som uppstår inom Vilma när hon tror på sig själv och på det hon upplevt trots att alla i hennes närhet försöker övertala henne om motsatsen. Jag gav Ljusfinnaren vidare till min dotter (17 år) som också fångades av den omedelbart och sträckläste den.

Annika Olofsson, Malmö

En fin och tänkvärd bok som speglar ont och gott. En fantasifull berättelse som berör både ung och gammal.

Camilla Bjuvstrand Svab, Helsingborg

Jag sträckläste Ljusfinnaren under en sen kväll och natt och gillade som vuxen verkligen hur Vilma utvecklas som person till en stark tjej, som inte väjer för svåra beslut och händelser. Att både deljusa och de mörka krafterna finns i helt vanliga människor runt om Vilma och inte är fiktivafigurer är det som både är mest skrämmande och mest hoppfullt, och som ger boken extra djup.

Anna Andersson, Häljarp

Jag dras in i berättelsen som jag inte vill lämna och inte heller vill ska ta slut. Spännande,kärleksfullt och klokt, tycker både min 13-åriga dotter och jag. Hoppas att alla ungdomar får läsaLjusfinnaren och ta del av utmaningarna i kampen för det goda.

Karin Norrestam, Rydebäck

Jag ville "förläsa" boken själv först, innan jag lät min 11-åriga son läsa den.Men redan från första kapitlet, blev jag som uppslukad, ville bara komma vidare. Spännande utan att bli kuslig. Även lämplig ur relationshänseende unga människor emellan gäller vänskap,tillit och kärlek. Rekommenderar boken till blivande tonåringar och uppåt.

Vanja Spreitz Armborsth, Stockholm

Alla bär på en berättelse - ha du gett ut din?