LKAB

LKAB direktsänder pilgrimsfalkars häckning

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2013 11:08 CEST

Följ den pågående häckningen i direktsändning på www.lkab.com/pilgrimsfalk. Sändningen görs inom projekt pilgrimsfalk, ett fyraårigt samarbete mellan LKAB och Norrbottens ornitologiska förening.

–  Att pilgrimsfalken häckar på LKAB:s område är glädjande. Det är extra roligt att allmänheten nu får möjlighet att följa boplatsen på vår webbsida. Filmningen är ett bra exempel på vad vårt samarbete med ornitologiska föreningen resulterar i, sägerPer-Erik Lindvall, LKAB:s direktör för teknik- och affärsutveckling.

Projekt pilgrimsfalk har bland annat medfört att falkarna har inventerats systematiskt och att nya häckningsplatser skapats inom LKAB:s områden. Den senaste aktiviteten är alltså att en webbkamera placerats ovanför pilgrimsfalkarnas bo. Kameran drivs med batterier som laddas av solcellspaneler och förhoppningen är att sändningen ska kunna pågå dygnet runt under minst en månad.

–  Tack vare samarbetet med LKAB kan vi nu för första gången filma en pilgrimsfalks boplats i Norrbotten. För att störa fåglarna så lite som möjligt placerades kameran ut i samband med den årliga boplatskontrollen. Då passade vi även på att ringmärka ungarna, säger Berth-Ove Lindström, vice ordförande i Norrbottens ornitologiska förening och den från föreningen som är ansvarig för projekt pilgrimsfalk.

Pilgrimsfalkar häckar framför allt på branta klippor. Ofta återkommer falkarna  till samma klippbrant år efter år. I Sverige är arten inte längre akut hotad, men däremot fortfarande sårbar. I Gällivare- Kirunaområdet finns 45 kända lokaler med häckande pilgrimsfalkar, i Norrbotten 130 och i hela Sverige 350 lokaler.

Kontaktperson: Per-Erik Lindvall, LKAB:s direktör för teknik- och affärsutveckling

Telefon: +46 (0)920-381 63

E-post: per-erik.lindvall@lkab.com

Du hittar direktsändningen på www.lkab.com/pilgrimsfalk