LKAB

LKAB vinner pris för bästa hållbarhetsredovisning

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 13:52 CET

LKAB fick på onsdagen ta emot första pris på konferensen Finforum 2009 för bästa hållbarhetsredovisning för stora företag 2008. Priset delas ut av FAR SRS, branschorganisation för revisorer och rådgivare.

Motivering:
LKABs första hållbarhetsredovisning ingår som en separat del i årsredovisningen och visar på ett strukturerat sätt hur koncernen arbetar med sina väsentliga hållbarhetsfrågor ur perspektiven ekonomiska frågor, miljöfrågor och sociala frågor.

– Detta är den första hållbarhetsredovisning som LKAB gör och den visar på det ambitiösa och långsiktiga arbete som bedrivs inom företaget, säger Lotta Fogde, LKABs kommunikationsdirektör. LKAB bedriver en verksamhet som av nödvändighet påverkar omgivningen. Därför är det naturligt att lägga stor vikt vid bland annat miljöfrågor. LKAB står dessutom inför stora hållbarhetsutmaningar de närmaste åren, inte minst i form av den samhällsomvandling som krävs till följd av LKABs gruvverksamhet i Kiruna och Malmberget. Det är både hedrande och stimulerande att få pris för vårt sätt att berätta om detta.

Hållbarhetsredovisningen finns som pdf-fil på LKABs hemsida http://www.lkab.com/?openform&id=33AE.

Kontakt:
Lotta Fogde, kommunikationsdirektör LKAB, telefon 070-373 81 70