LO

LO kommenterar den rödgröna budgetmotionen

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 16:21 CEST

En mycket mer ambitiös jobbpolitik

De rödgröna partierna har en mycket mer ambitiös jobbpolitik, som betonar vikten av att bekämpa långtidsarbetslösheten med kraft. Här finns en stor skillnad mot regeringen, vars arbetslinje mest består av ”vänta och se”, säger LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin.

Förslagen om förbättringar i trygghetsförsäkringarna är välkomna. Samtliga rödgröna partier stödjer en frivillig och solidarisk finansierad arbetslöshetsförsäkring. Arbetslöshetsförsäkringens utformning kommer att bli en av de viktigaste frågorna för oss under mandatperioden, säger Wanja Lundby-Wedin.

LO anser att det är viktigt med likformighet i skattesystemet och tycker därför att det är bra att det tas steg mot att jämställa inkomster från pension med inkomster från arbete. Vi hade gärna sett att man samtidigt tog steg mot att beskatta inkomster från sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen på samma sätt. LO har också svårt att se logiken bakom att vissa tjänstesektorer, men inte andra, ska vara skattesubventionerade, säger Wanja Lundby-Wedin.

För mer information kontakta LOs pressinformation.