Saco

LO, TCO och Saco uppmanar med 120 000 namnunderskrifter regeringen att höja taket i a-kassan

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2010 15:42 CET

De tre ordförandena för de fackliga centralorganisationerna Wanja Lundby-Wedin, LO, Anna Ekström, Saco och Sture Nordh, TCO överlämnade drygt 120 000 namnunderskrifter för kravet att höja taket i a-kassan till arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin idag.

De tre ordförandena skriver i sitt brev till regeringen:

”Försäkringen blir allt mer urholkad, vilket oroar oss mycket. Arbetslöshetskassornas Samorganisation visade nyligen att bara en av tio som arbetar heltid får 80 procent av sin tidigare lön i ersättning om de blir arbetslösa. Därför förväntar vi oss nu att regeringen höjer taket i arbetslöshetsförsäkringen.”

Bakgrunden till insamlingen är att arbetslöshetsförsäkringens tak inte höjts sedan 1 juli 2002. Taket för a-kassan, 18 700 kr, har inte följt löneutvecklingen och inkomstskyddet mellan två arbeten har gröpts ur.

TCO, LO och Saco har under det senaste halvåret samlat namnunderskrifter för kravet på att taket i arbetslöshetsförsäkringen skall höjas, och drygt 120 000 personer har skrivit på.

Saco
Lilla Nygatan 14