Eslövs Stadskärneförening

Local is the new black - en gemensam satsning över hela landet

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2019 13:22 CET

Black Friday närmar sig med stormsteg och konkurrensen om kunderna är stenhård. De senaste åren har diskussionen kring förändrade konsumtionsmönster, hållbar handel, lokala butiker och pressade marginaler intensifierats. Framförallt i samband med Black Friday. Därför går nu 19 stadskärnor samman i en kampanj för att lyfta sina lokala butiker och premiera kunderna i stadskärnor runt om i landet med start den 29 november.

Idén är inte ny men i den här formen kommer den från Helsingborgs Citys marknadsgrupp. Med start på Black Friday går vi med gemensamma krafter ut nationellt för att lyfta verksamheterna i city och ge kunderna på stan det där lilla extra. 19 stadskärnor deltar i kampanjen som nu går från Eslöv i söder upp till Östersund i norr.

• Det här passar perfekt in i vår satsning för Eslöv där det lokala utbudet, kunskapen och värdskapet är av största vikt för stadskärnans attraktivitet. Handlarna ställer sig positiva av vår gemensamma styrka att lyfta den lokala handeln tillsammans. Eslöv kommer att fokusera på service och kunden framför rabatter. Det är riktigt härligt att vi stadskärnor arbetar tillsammans med den här typen av aktivitet säger Cecilia Reinholdsson, centrumledare i Eslöv.

Kampanjen lanseras inför Black Friday men kommer att manifesteras genom en väggmålning i Helsingborg och i Östersund för att sen kunna sätta fokus på det lokala under resten av året. Detta är en viktig påminnelse kring hur våra val påverkar framtiden.

• När jag hörde att Helsingborg skulle göra en muralmålning började jag genast leta efter en lämplig plats och fick direkt napp hos fastighetsägaren Erik Odén som upplåter en vägg. Så fort temperaturen tillåter kommer graffitikonstnären Henrik Ljusberg att måla Östersunds version av ”Local is the New Black” säger Calle Hedman från Destination Östersund, som vann årets stadskärna 2019.

Den 29 november blir det Local is the new black runt om i Sverige och förhoppningen är att det ska vara startskottet för ett gemensamt arbete med att sätta fokus på den lokala handeln i stadskärnor runt om i landet.

• Det är helt otroligt vilket intresse det fanns för den här gemensamma satsningen runtom i Sverige. Det finns en väldig kraft bland samverkansorganisationerna i stadskärnorna runtom i landet. Vi kämpar alla med att lyfta våra lokala eldsjälar och sätta fokus på den fantastiska servicen och det bemötande som våra handlare, krögare och andra företagare i centrum är duktiga på. Fysisk handel handlar mycket om att skapa relationer med kunder och att värna om att ge besökaren en unik upplevelse och det vill vi lyfta i den här kampanjen, säger Hanna Candell vd för Helsingborg City.

Cecilia Reinholdsson, centrumledare Eslövs Stadskärenförening

E-post: info@eslovsstad.se

19 städer som är med och lyfter Local is the new black

Helsingborg, Eslöv, Västerås, Östersund, Hässleholm, Nynäshamn, Halmstad, Västervik, Falun, Kramfors, Kristianstad, Ljusdal, Sölvesborg, Karlskrona, Bollnäsdraget, Göteborg, Eskilstuna, Ängelholm och Strängnäs