Kristdemokraterna, KD

Löftesbrotten skördar offer!

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 13:32 CET

- Natten till torsdagen hittades en 76-årig man ihjälfrusen i en by i Pajala kommun. Han frös inte ihjäl för att han var gammal, dement, förvirrad och inte förstod sitt eget bästa, utan för att han trots anhörigas påtryckningar, förvägrats plats i skyddat boende. Med en socialdemokratisk politik, som istället för 10 000 fler utlovade platser på äldreboenden, ger oss 13 500 färre, får vi precis så tragiska resultat.

Det säger Maria Larsson och Chatrine Pålsson med anledning av det tragiska dödfall som idag rapporterats från Nordnytt och från Pajala.

- Mannen som skrevs ut från vårdcentralen i Pajala och kördes hem till eget boende, var fortfarande sjuk och det fanns inga garantier om att han hemma skulle få den vård han behövde.

- Grundfelet är att regeringen bl.a. i valet 2002 utlovat ökade resurser till äldrevården, fler platser i äldreboenden och större omsorg om våra gamla, men inte levt upp till sina storsvulstiga löften. Istället har vi fått bevittna en regelrätt nedmontering av svensk välfärd som drabbar våra
äldre hårt, menar Larsson och Pålsson.

- Socialdemokraternas nya fagra löften om mer resurser till äldreomsorgen blir mest sorgligt mot bakgrund av vad som hänt i Pajala. Varför ska väljare och oroliga anhöriga tro på dem den här gången?

För mer information:

Maria Larsson