Sveriges Ingenjörer

Lönekrav till tusen värt en mässa

Pressmeddelande   •  Okt 07, 2003 13:16 CEST

Det lönar sig att ställa krav vid nyanställning. Nyutexaminerade ingenjörer som framförde lönekrav fick drygt en och en halv tusenlapp mer i månaden än de som inte hade begärt en viss lön. Det visar en undersökning från Civilingenjörsförbundet (CF).

CF:s undersökning har gjorts bland de nära 7 000 civil- och högskole-ingenjörer som tog examen mellan 1 september 2001 och 31 augusti 2002. Svarsprocenten var 56 procent (3 882 ingenjörer).

Så många som en tredjedel hade inte framfört löneanspråk vid anställning. De fick i genomsnitt sju procent lägre lön än de som hade begärt en viss lön. För civilingenjörer med löneanspråk blev den erhållna medellönen 23 600 kronor mot 22 000 för dem utan, en skillnad på 1 600 kronor. Motsvarande siffror för högskoleingenjörer blev 21 100 kronor mot 19 700.

- Detta visar att det är oerhört viktigt att man förhandlar om sin lön vid anställningstillfället, säger CF:s utredare Inger Grufman. Och då gäller det att skaffa sig bra underlag så att man vet sitt värde på arbetsmarknaden. Det lönar sig att ställa krav!

Inger Grufman finns också på plats när CF på Tekniska mässan ger råd om jobbsökande, t ex hur man skriver en vinnande ansökan.

Tid: onsdag 8/10 kl 14.00-15.40
torsdag 9/10 kl 13.00-14.40
Plats: CF:s monter, A 33:20
Tekniska mässan, Älvsjö

För mer information kontakta:
Inger Grufman, utredare, 08-613 82 07, 070-517 56 83, inger.grufman@cf.se
Lasse Årling, pressekreterare, 08-613 80 08, 070-329 80 08, lars.arling@cf.se

Civilingenjörsförbundet (CF) samlar civil- och högskoleingenjörer i Sverige. Förbundet expanderar kraftigt och är med sina drygt 95 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco.