Barista Fair Trade Coffee

Lööf i latten hos Barista...

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2012 16:04 CET

Näringsminister Annie Lööf besöker Barista Fair Trade Coffee, Citykajen Malmö imorgon fredag. 11.45 står hon själv i baren för att testa göra latte art. Annie har jobbat på café i London ett halvår och kommer testa om hjärtan och lööf fortfarande sitter .

Huvudanledning för besöket är dels att besöka Malmö Högskola och dels att diskutera Socialt Entreprenörskap med grundarna av Barista Fair Trade Coffee.

Se mer i Regeringens pressrelease idag länk nedan samt text:

Annie Lööf besöker Malmö

Näringsminister Annie Lööf besöker imorgon fredag Malmö. Syftet med besöket är dels att delta på en regional innovationsdialog på Malmö högskola men också att träffa företagare och investerare som driver Barista Fair Trade Coffee.

Tid och plats

Tid: Fredagen den 9 mars kl 11:45
Plats: Barista Fair Trade Coffe, Malmö Citykajen/Högskolan, Malmö

Under besöket på Baristan kommer företagarvillkor, finansiering samt restaurangmomssänkningen diskuteras. Företaget har också en social dimension då varje såld kaffe är med och finansierar skolmat i Etiopien. Annie Lööf kommer också själv att få visa sina kunskaper som barista då hon har en bakgrund i yrket från sin tid i Storbritannien.

Deltagare: Annie Lööf, Björn Almér (grundare och VD), Nina Forsberg (grundare), Carl Silbersky (investerare) samt Eva Engquist (Mötesplats Social Innovation).

Välkomna!

Barista Fair Trade Coffee är Skandinaviens först etiska coffee shop koncept. Sedan starten 2006 har man idag 16 helägda coffee shops från Malmö i söder till Umeå i Norr. Allt som går är Fairtrade och det mesta är ekologiskt. Varje gång en kund använder sitt Stammiskort skänker Barista 2:- för en skolmåltid i Muka Dhera, Etiopien via FN (Barista har en styrelseplats i Svenska FN-fonden). 826 barn får i nuläget dagligen skolmat och t.o.m. 4/3 2012 har Barista hunnit skänka 415.891 måltider.

Målet är att fortsätta växa, för vore Barista stora som världens största kedja med över 17.000 coffee shops skulle snart alla barn i Afrika kunna gå i skolan. Ett kanske osannolikt högt mål, men siktar man lägre missar man poängen:
Det är konsumenten som bestämmer!
- Godare kaffe, godare värld, en kopp i taget...