Strömmingsloppet - Vaxholm

Löparloppet Strömmingsloppet lockar nya partners

Pressmeddelande  •  2012-04-13 07:00 CEST

När Strömmingsloppet anordnas för andra året i rad hoppas arrangörerna kunna upprepa förra årets succé. Ett sätt att nå den målsättningen är att fylla på med ytterligare kompetens i arrangörsstaben och en av dessa nya är Waxholms orienteringsklubb.

- Vi satsar på ett långsiktigt engagemang och för oss känns det naturligt att samarbeta med Strömmingsloppet, säger Krister Gumaelius, ordförande i Waxholms orienteringsklubb.

Det är ingen anrik klubb med hundra år på nacken Krister är ordförande för, tvärtom är det en ung och hungrig förening som bildades för sex år sedan.
   - Vi var fem-sex familjer som startade föreningen 2005. Några med orienteringsbakgrund och andra utan. I dag är vi 60 medlemmar varav ca 30 är aktiva och springer tävlingar på olika nivåer, säger Krister.

Trots klubben relativt ringa ålder har man redan visat framfötterna i resultatlistorna. Stockholmsområdet har en ungdomsserie där 24 lag tävlar och i den serien slutade Waxholms OK i år på nionde plats.
    - Det är riktigt roligt och imponerande, säger Krister. Att klubben två år i rad har ställt upp med ett lag i 25-manna orienteringen säger också en del om engagemanget och satsningen. 25-manna är en orienteringstävling där stafettlaget består av 25 personer.
   - Båda åren har vi bara haft Vaxholmsbor i laget, fortsätter Krister.

Om man skulle vilja testa orientering, hur gör man då?

- Det är enkelt. Antingen skickar man ett mejl till klubben och berättar att man är intresserad: vaxholmsok@telia.com Eller så kommer man helt enkelt ner till Eriksö gård klockan 18.00 på en tisdag. Alla är välkomna och man behöver inte vara orienteringskunnig för att komma och vara med, berättar Krister.

- Ju fler som kommer desto gladare blir vi men vi blir extra glada om det kommer lite fler vuxna och springer med oss. Vi har varit väldigt fokuse- rade på vår ungdomsverksamhet de senaste åren, säger han.

Varför har ni valt att engagera er i Strömmingsloppet?

- Vi tycker att det är ett jättebra initiativ med en löpartävling i Vaxholm och vi var många som var imponerade av hur bra det blev förra året. Ju fler arrangemang av den här typen som finns i Vaxholm, desto fler lockas till att börja löpträna och förhoppningsvis kommer några av dessa till oss i Orienteringsklubben.

På sikt så hoppas Krister att klubben kan anordna en kort orienteringsbana på Lägret i samband med Strömmingsloppet.
   - Det skulle vara ett bra sätt att visa löparintresserade hur orientering fungerar och inspirera till ett nytt inslag i deras vanliga löpträning, avslutar Krister.

TEXT: Mats Rimér /matsrimer@gmail.com

Varför heter det Strömmingsloppet?

• I mitten och slutet av 1800-talet var Vaxholm förknippat med fiske och framför allt strömmingsfiske.
  • Strömmingen roddes in till salutorget i huvudstaden varje dag. Men det var i samband med ångbåtens införande i slutet av 1800-talet i skärgår- den som Vaxholmsströmmingen blev ett begrepp.
  • I Vaxholm finns det en lång tradition där människor som haft fiske som heltidssysselsättning, men många har fiskat på deltid och parallellt drivit jordbruk eller arbetat i skogen eller på Vaxholms fästning. 1931 fanns det i Vaxholms kommun 44 heltidsfiskare och 13 med fiske som binäring. I Norrhamnen bodde vid början av 1900-talet åtta fiskarfamiljer och med alla redskap, nät på tork, strömmingslådor och annat kan man lätt föreställa sig hur livligt det var där.

FAKTA OM STRÖMMINGSLOPPET
Strömmingsloppet är ett miljömärkt löparlopp och event, som går andra veckan i maj varje år, i Vaxholm - porten till norra skärgården. Loppet består av bansträckningarna: 5 och 10 kilometer men även 2 km, för de som vill mjukstarta, och ett lopp för flickor och pojkar upp till 12 år (Lilla Strömmingsloppet).

Strömmingsloppet sätter miljön, hälsa och glädje i fokus! Löparloppet är miljömärkt genom Stiftelsen Håll Sverige Rent – det första löparloppet i Sverige! 100 kronor av anmälningsavgiften går till ett välgörande ändamål. Strömmingsloppet har valt att stödja WaterAid Sverige i organisationens strävan att förbättra vattentillgängligheten för utsatta grupper.

Första loppet gick 14 maj 2011. Arrangör är Strömmingsloppet IS som består av följande partners: Copyshop, Dandelion Sportswear, Fysio+, Skarpö Gård, Thunblad & Son och Waxholms Orienteringsklubb.

www.strommingsloppet.se/anmalan
www.facebook.se/strommingsloppet